Door Anita van Ham op 6 oktober 2016

MINDER GLAS OP STRAAT MET CARNAVAL – KAN DAT NOU ECHT NIET ANDERS?

Overvolle straten en pleinen met feestend volk. Dat is het beeld van Maastricht tijdens de uzze drei dwaos daag. En bier ja, veel bier en gezelligheid.
Dat glas in zeer drukke straten op straat voor onwenselijke situaties kan zorgen zal niemand ontkennen. Sterker nog, ook ondernemers en kasteleins in die straten erkennen dat en hebben meegedacht en meegewerkt aan de pilot “bier-in-plastic” dit jaar.
Alles met als doel de carnaval veilig én gezellig te houden. Zoals Maastricht dat altijd doet met carnaval: sámen overleggen en samen optrekken in dergelijke uitdagingen. Een “samen” wat we ook in het coalitieakkoord zien terug komen, toch?

Maar waarom, als de pilot met welwillende ondernemers en kasteleins zo succesvol was, dan niet erop vertrouwen dat diezelfde ondernemers en kasteleins ook in de komende jaren het weer tot een succes zullen maken? Waarom dan toch nu van bovenaf opleggen dat het voor álle ondernemers en kasteleins verplicht is, van half Wyck tot en met de rand van het centrum, ongeacht of er bij je zaak ook maar ooit sprake is geweest van een onveilige situatie?

De Partij van de Arbeid pleit zeker ook voor een veilige en gezellige carnaval. Als ‘de oprechte Mestreechtenere’ die we zijn.
Carnaval in Maastricht is een heerlijk feest dat zich deels op straat afspeelt met de Boonte Störrem waar onze Vastelaovend zo beroemd om is. Een feest dat zich al jaren voltrekt, zonder ooit maar één enkele negatieve berichtgeving. Iets waar Maastricht alleen maar positief mee in het nieuws komt. Dat staat in mooi contrast met die negatieve ranglijsten waar we als stad op te vinden zijn…

Dat we dit bereiken door samen hier in goed overleg in op te trekken, dat moeten we in ere houden. Ga er toch gewoon ook komende jaren vanuit dat je hier uitkomt. Dat je kan vertrouwen op de medewerking van ondernemers en kasteleins.
De angst dat ondernemers zullen afhaken als het niét verplicht gaat worden, dat kan toch niet waar zijn? Dat zou toch haaks staan op de mooie resultaten en de vele gesprekken die daartoe geleid hebben? Blijf die ondernemers en kasteleins erbij betrekken, maak een zelfde ludieke maar duidelijke campagne om Vastelaovend-vierend-Mestreech hierin mee te nemen. En houdt jaarlijks vinger aan de pols hoe het gaat.
Kortom, College, vertrouw op uw burgers!

Naast het bovenstaande recht uit mijn geboren-en-getogen Maastrichtse hart gegrepen pleidooi, is er nog iets wat me enorm aan het hart gaat, namelijk de enorme berg plastic. Tonnen plastic die op de grote hoop geveegd worden bij de ophaaldienst. Een aparte veegwagen en gescheiden afvoeren zal weliswaar een beeld geven dat het netjes opgeruimd staat, maar die berg plastic verdwijnt niet!
In de hele wereld wordt alles uit de kast gehaald om plastic soup te verminderen, en wat doet Maastricht? Dit kan toch niet waar zijn… niet zonder een échte oplossing om dat afval duurzaam te verwerken. En ja, zonder extra kosten of afvalheffing voor de burgers. Die belofte, die keiharde uitspraak in het raadsvoorstel, daar houden we het College graag aan.

Anita van Ham

Lees hier het artikel in 1Maastricht van 6 oktober 2016 over deze kwestie:
Plastic Carnaval

Anita van Ham

Anita van Ham is raadslid  Zij is lid van de agendacommissie van de gemeenteraad en voorzitter van het Domein Algemene Zaken. Anita was samen met Manon Fokke coördinator van de gemeenteraadsverkiezingscampagne van PvdA Maastricht in 2022. Lees de verkiezingsflyer GR2022 van Anita door op de foto te klikken.

Meer over Anita van Ham