31 januari 2017

Lilianne Ploumen pleit voor breken glazen grenzen

Op maandag 30 januari jl. hield minister Lilianne Ploumen de zogenoemde Cannerberglezing, die werd georganiseerd door Kiwanis voor StartUp4kids. Ploumen pleitte voor het slechten van de glazen grenzen. Grenzen mogen fysiek dan wel verdwenen zijn, maar er zijn nog altijd allerlei wettelijke obstakels om buiten Nederland te wonen, te werken en te studeren. In onze Euregio is grote behoefte aan verandering op dat punt.

“Aan de andere kant van dit prachtige Château Neercanne ligt België. Dat ken ik net zo goed. In mijn jeugd waren de fysieke grenzen met de slagbomen en de douanekantoren al weg. Maar toch; het was buitenland. Ik kwam er wekelijks, maar ik wist altijd: ik ga nu de grens over.

Het is met die grens eigenlijk net als met de gelijke behandeling van vrouwen op de arbeidsmarkt; formeel gezien is het geregeld, maar ondertussen bestaat er nog wel degelijk een plafond dat je niet ziet. Het glazen plafond. Zo ongeveer is het ook met de grenzen hier. Je kan ze niet meer zien, maar ze zijn er wel degelijk: glazen grenzen, als het ware.

Nederlanders zijn geen Belgen en geen Duitsers en dat moeten we ook niet willen. In die zin is er niets mis met die grenzen, ze benadrukken onze onderscheiden identiteit. Maar ze moeten ons niet in de weg zitten en dat doen ze wel. Nog steeds. We kunnen veel meer met z’n allen!”

Lees hier de rest van haar speech: Cannerberglezing Lilianne PLoumen