PvdA blijft aandacht vragen voor vrachtwagenverbod Maastricht-West

8 augustus 2019

PvdA Maastricht vindt dat het college te weinig vaart maakt met een vrachtwagenverbod in Maastricht-West. We stellen schriftelijke vragen, omdat wij vinden dat veel inwoners van Maastricht last hebben van vrachtverkeer en dat hierdoor de leefbaarheid en veiligheid onder druk komen te staan.

Een artikel in De Monitor (28 juli) en de raadsinformatiebrief over verkeersmaatregelen Maastricht-West (1 juli) gaven ons extra aanleiding om deze vragen te stellen.

Lees: artikel De Monitor

Vragen

Vrachtwagenheffing

U heeft de Rijksoverheid verzocht de Brusselseweg, Tongerseweg, Via Regia en Bosscherweg op te nemen in het heffings- en monitoringsnetwerk.

1. Is toevoeging daarmee een feit? Zo nee, waar is dat van afhankelijk en wanneer verwacht u daar uitsluitsel over?

Vrachtwagenverbod

U geeft aan dat u ambtelijk en bestuurlijk overleg heeft gehad met de Vlaamse buurgemeenten over het grensoverschrijdende vrachtverkeer. Een reconstructie van de Tongerseweg tussen Javastraat en de grens leidt niet tot bezwaren bij deze buurgemeenten, een vrachtwagenverbod wel. U wenst het overleg voort te zetten om de planning van werkzaamheden en de inrichting van wegen af te stemmen.

2. Is formeel instemming van de Vlaamse buurgemeenten nodig voor een vrachtwagenverbod? Zo ja, wat is hiervoor de grondslag?
3. Waarom legt u zich neer bij de bezwaren van de Vlaamse buurgemeenten over het vrachtwagenverbod?
4. Heeft u een vrachtwagenverbod voor andere wegen in MaastrichtWest overwogen? Zo ja, voor welke wegen en waarom daar? Zo nee, waarom niet?

U verwacht dat de nieuwe rondweg Smeermaas geen gevolgen heeft voor de hoeveelheid vrachtverkeer op de Tongerseweg en Via Regia.

5. Waarom is volgens u de omrijdroute daarvoor te lang?
6.
Heeft die rondweg wel gevolgen voor de hoeveelheid vrachtverkeer op andere wegen in Maastricht? Uw antwoord zien wij graag onderbouwd.

 

Reconstructie Tongerseweg

Volgens u is een reconstructie van de Tongerseweg tussen de Javastraat en de grens doelmatig en effectief. U heeft het daarbij over stil asfalt, goed onderhoud en een smaller profiel.

7. Zijn de middelen voor de reconstructie voor de Tongersewegnog beschikbaar? Zo ja, hoeveel uit welke budgetten? Zo nee, waarom niet?
8. Blijft de Tongerseweg ook open voor landbouwverkeer? Is hierover door Provincie Limburg een besluit genomen? Acht u een smaller profiel realistisch als landbouwmachines de Tongerseweg blijven gebruiken?
9. Welke uitdagingen levert de recente uitspraak van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) op voor de reconstructie van de Tongerseweg en de planning van de uitvoering?

Overleg met bewoners

U geeft aan meerdere malen constructief overleg met de bewoners te hebben gevoerd.

10. Graag vernemen wij van u – zodra bij u bekend – de zittingsdatum voor het beroep van Tongerseweg Veilig tegenhet niet nemen van een tijdig besluit over het verzoek voor een vrachtwagenverbod op de Tongerseweg.

U vindt het van belang dat het ontwerpproces succesvol verloopt en leidt tot een uitvoerbaar en betaalbaar plan met voldoende draagvlak bij bewoners en andere belanghebbenden.

11. Wat verstaat u in dit geval onder uitvoerbaar en betaalbaar?Bent u van plan hier vooraf duidelijke criteria voor op te stellen en te delen?

Monitoring

U gaat de verkeersmonitor jaarlijks in september herhalen. Indien blijkt dat het vrachtverkeer meerdere achtereenvolgende jaren toeneemt, is dit aanleiding om aanvullende maatregelen te heroverwegen.

12. Verstrekt u een samenvatting en uw conclusies uit ditonderzoek jaarlijks aan de raad?
>
>
Lees hier de raadsinformatiebrief over dit onderwerp: