27 maart 2018

Zorgen over beschikbaarheid betaalbare sociale huurwoningen

RTV Maastricht berichtte op 26 maart jl. (bericht Rtv Maastricht) over een onderzoek door de Rotterdamse organisatie advies groep (Roag) waaruit blijkt dat de Maastrichtse huren van sociale huurwoningen met 25% procent zijn gestegen in 6 jaar tijd. Daarnaast trekt Roag aan de bel over de sloop en verkoop van woningen door Servatius, Woonpunt en Maasvallei.

De PvdA-fractie maakt zich grote zorgen over de beschikbaarheid en betaalbaarheid van sociale huurwoningen in Maastricht. Wij vinden het van cruciaal belang dat er voldoende sociale huurwoningen zijn die ook betaalbaar zijn voor lage inkomens. Het kan niet zo zijn dat een steeds groter deel van het inkomen van bewoners op gaat aan woonlasten. De PvdA pleit daarom ook al enige tijd voor bevriezing of verlaging van huren en dat er gestopt wordt met sloop en verkoop van woningen.

In de Woonvisie 2018 – die door de gemeenteraad op 30 januari jl. is vastgesteld – is vastgelegd dat de gemeente wil dat de voorraad woningen met een huur tot € 635 minstens even groot moet zijn als de doelgroep waarvoor ze bedoeld zijn. Daarnaast is in de woonvisie vastgelegd dat de gemeente niet meewerkt aan verkoop van woningen zolang er geen overschot is.

Voor de PvdA-fractie is het onderzoek van Roag aanleiding om vragen te stellen over hoe wij als gemeente gaan zorgen dat het tij gekeerd gaat worden.

Lees hier de vragen die Antoine van Lune stelde aan het college:

1. Is het college bekend met het onderzoek van Roag?
  2. Is het onderzoek van Roag voor het college aanleiding om aanvullende acties te ondernemen i.s.m. de Maastrichtse woningcorporaties? Zo ja, welke maatregelen? Zo nee, waarom niet?
  3. Zijn de cijfers van Roag voor het college aanleiding om met de woningcorporaties in gesprek te gaan om de prestatieafspraken te herzien? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
  4. Op welke wijze gaat wilt u invulling geven aan de woonvisie bij de eerst volgende prestatieafspraken? Wilt u hierbij afspraken maken over de huurprijsontwikkeling in Maastricht? En gaat u concrete afspraken maken in de prestatieafspraken om sloop en verkoop te voorkomen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Waar ben je naar op zoek?