Door Anita van Ham op 3 mei 2013

A2 tunnel: voorbeeldproject dat blijft verbazen

Vanochtend waren we uitgenodigd voor een ontbijt op de net aangelegde “brug” op het kruispunt van de A2 met de Scharnerweg. Wij, als raadsleden en A2-werkgroepleden, maar ook u: inwoners van Maastricht! En die oproepen op de website en via social media waren succesvol. Het was goed druk en de belangstelling was wederom enorm.

Was er iets te vieren dan? Jazeker! De toch al niet kleine klus (maar ja, dat zijn het allemaal niet daar… kleine klussen) was maar liefst een week eerder geklaard dan gepland. De kruising die tijdelijk was afgesloten – omdat de voorbereiding voor het uitgraven van dat deel van het traject gedaan moesten worden – stond aan de vooravond om na 9 weken alweer geopend te worden.

En zo kennen we ook het A2-project: prima op planning, en zelfs regelmatig vóór op planning.

Een waar voorbeeldproject, het bouwen van die A2-tunnel.

Want zeg nou eerlijk, wie heeft er niét overlast van die bouwput? Het is letterlijk een groot gat in de stad, met tientallen bouwketen, kranen, mini-cementfabriekjes en op- en afritten er naar toe. En niet te vergeten de vele omleidingen die regelmatig weer veranderen. Niemand kan Maastricht doorkruisen zonder dit tegen te komen.

En toch stroomt het verkeer door.

En toch blijft het een veilige verkeerssituatie.

En toch… zijn nagenoeg alle bewoners laaiend enthousiast en trots!

Er wordt dan ook alles aan gedaan om omwonenden, forensen, vakantiegangers en lokale en regionale bedrijven continue bij het project te betrekken. Dat varieert van een periodieke nieuwsbrief tot een toegankelijk projectinformatiecentrum in de Geusselt tot het ad-hoc ingrijpen bij extreme situaties indien nodig. En dat werkt!

Daarnaast heeft het inmiddels ook een aantrekkingskracht voor geïnteresseerden. Zo veel en vaak dat de VVV er zelfs een rondleiding met privégids voor heeft ingericht.

Met een eigen gevoel van trots en erbij-horen vertel ik dan ook graag en vaak dat mijn portefeuille in de gemeenteraad Stadsbeheer Milieu en Mobiliteit is – “ja, ook de A2-tunnel!”

Mooi dat we dit mogen meemaken.

Bekijk ook de website http://www.a2maastricht.nl/

Anita van Ham

Anita van Ham is raadslid  Zij is lid van de agendacommissie van de gemeenteraad en voorzitter van het Domein Algemene Zaken. Anita was samen met Manon Fokke coördinator van de gemeenteraadsverkiezingscampagne van PvdA Maastricht in 2022. Lees de verkiezingsflyer GR2022 van Anita door op de foto te klikken.

Meer over Anita van Ham