Aanwijzing door Inspectie Gezondheidszorg: zorgen om Mosae

15 november 2019

Op 14 november jl. werd officieel bekend dat Mosae een aanwijzing van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft gekregen.[1]
Volgens de Inspectie voldoet de zorg bij Mosae niet aan de normen voor verantwoorde en goede zorg. Mosae mag geen nieuwe clienten aannemen op de drie locaties van Mosae, totdat Mosae voldoet aan de kwaliteitseisen die de inspectie stelt in de aanwijzing. Ook moeten relevante gegevens voor goede zorg in het cliëntendossier worden vastgelegd en moet het kwaliteitsniveau van de zorg verbeteren.

De PvdA schrikt van de heftige conclusies in de aanwijzing en heeft daarover vragen. We graag willen weten wat dit in praktijk betekent voor mensen in onze stad.

De PvdA stelde samen met de oppostiepartijen daarom de volgende vragen aan het college:

1. Wanneer was Mosae officieel voor het eerst op de hoogte van een aanwijzing?
  2. Had Mosae al een eerste concept rapport met een mogelijke aanwijzing van de Inspectie liggen op het moment dat de gemeenteraad op bezoek ging bij Mosae? Zo ja, waarom is dit niet gecommuniceerd?
  3. Wanneer bent u als wethouder op de hoogte gesteld van een mogelijke aanwijzing?
  4. Wat betekent deze opnamestop voor mensen in Maastricht die naar een verpleegtehuis moeten? Worden die mensen elders opgevangen? Waar is dat dan? Kan er sprake van zijn dat mensen langer thuis moeten blijven wonen? Kan dat ook in alle gevallen?
  5. Gaat u als wethouder nu steviger een vinger aan de pols houden?
  6. Bent u het met ons eens dat de situatie zo ernstig is, dat is dit ons als volksvertegenwoordigers en u als stadsbestuur ook rechtstreeks raakt?
  7. Heeft dit ook gevolgen voor de onderhandelingen met Sevagram? Wat is de laatste stand van zaken van de onderhandelingen met Sevagram?
  8. Wat gaat u doen om de onrust onder cliënten, familie en personeel weg te nemen, want wij kunnen ons voorstellen dat zo’n aanwijzing hard aankomt en mensen zich zorgen maken over de kwaliteit van de zorg en de toekomst.

Manon Fokke, PvdA

Tiny Meese, PVM

John Gunther, Groep Gunther

René Betsch, PVV