Bericht van de fractie

24 maart 2020

Het zijn onwerkelijke tijden. Wat in december nog een virus leek dat heel ver weg was, de realiteit leerde al snel dat het in sneltreinvaart onze kant opkwam.

Twee weken geleden kwam ook het bericht van de eerste patiënt met Corona in het ziekenhuis van Maastricht. Hoe kon ik op het moment dat ik het bericht las, bevroeden dat het de moeder van één van mijn beste vriendinnen betrof. Ze overleed een week geleden in het ziekenhuis van Maastricht. Wellicht hebben jullie het mooie en emotionele verhaal van (dochter) Sandra vorige week in De Limburger gelezen. Het doet ons beseffen dat onze ouderen en zwakkeren kwetsbaar zijn, het doet ons ook beseffen dat we juist daarom elkaar moeten helpen. Solidariteit is heden ten dage de kurk waarop onze samenleving drijft.

Wees er voor elkaar en hou afstand, help elkaar met het doen van boodschappen en probeer er te zijn voor de ander ook al is dat fysiek niet mogelijk. Een belletje doet vaak zoveel goed.

Op die manier kunnen we samen met elkaar zorgen dat we er weer bovenop komen.

Ook een groot chapeau voor alle mensen in de zorg, de winkels, hulpdiensten en in het onderwijs die dag in dag uit voor ons allemaal klaar blijven staan.

Ons werk in de gemeenteraad staat op dit moment op een laag pitje. Vergaderen is even niet zo belangrijk. Toch staat Maastricht nog steeds een miljoenenbezuiniging te wachten wegens forse tekorten op het sociaal domein. De eerste bezuinigingsvoorstellen van het stadhuis klinken niet erg hoopgevend als het gaat om een visie op onze stad: op het gebied van volksgezondheid, educatie en cultuur wordt meer dan fors bezuinigd. Voor de PvdA fractie is hier dan ook zeker het laatste woord nog niet over gezegd en ook de partij zal bij de keuzes die Maastricht voor de toekomst maakt worden betrokken.

Om goede keuzes te maken is het ook belangrijk dat de fractie op volle sterkte is. Helaas moet ik meedelen dat Anita van Ham 16 weken met ziekteverlof zal gaan. Zoals veel leden inmiddels weten heeft Anita al een aantal maanden schouderklachten. De aanhoudende continue aanwezige pijn laat het niet toe om naast het reguliere werk de taken als raadslid te vervullen. Anita zal zich dan de komende tijd ook volledig op haar herstel richten. Didier Jacobs zal in haar plaats tijdelijk geïnstalleerd worden als raadslid. Christel de Vrede – van Gool zal voor de duur van 16 weken worden benoemd als burgerlid. Zo is de fractie toch op volle sterkte tijdens de belangrijke discussie over de bezuinigingen in Maastricht.

Rest mij iedereen voor nu een goede gezondheid te wensen en wees meer dan ooit lief & verstandig voor elkaar, want we hebben elkaar hard nodig.

Met vriendelijke groet,

Namens de PvdA fractie,