Bijdrage PvdA tijdens raadsdebat over het coalitieakkoord

13 juni 2022

Maren Slangen sprak onderstaande bijdrage uit bij het raadsdebat op 13 juni 2022 over het coalitieakkoord 2022-2026 Maastricht, stad van verbondenheid.

(Gesproken woord geldt).

Voorzitter, dank u wel.

Maastricht, stad van verbondenheid. Stad van vrij zijn en je veilig voelen. Een stad die thuis voelt of gaat voelen voor iedereen.

Of je hier nu geboren en getogen bent, als student een tijdje bent – en bij voorkeur ook blijft. Of je hier als bezoeker een paar dagen vertoeft óf – en dat is misschien in deze tijden meer dan ooit belangrijk – als je hier naar toe komt omdat je ergens anders niet langer veilig op een plek die je thuis was.

Voor de PvdA Maastricht moest het hart terug in de buurt; niet alleen in woord, maar ook in daad. Het woord is er nu, en daar zijn we erg blij mee, de daden gaan we komende jaren uitvoeren en vanuit de raad monitoren. We hebben een duidelijke keuze gemaakt: de tweedeling in onze stad – die langs allerlei lijnen loopt – aanpakken.

Je thuis voelen begint voor veel mensen met een huis óm je thuis in te kunnen voelen. De ontwikkelingen in Limmel hebben voor ons laten zien dat wij als gemeente echt veel actiever moeten handelen waar het gaat om wonen.

Je thuis voelen betekent voor kinderen en jongeren in onze stad een passende school, niet te ver weg, waar zij zich naar hartenlust kunnen ontwikkelen, vrienden kunnen ontmoeten en waar ze de kansen krijgen om alle dromen na te jagen. En dat de plek waar zo’n school moet komen iets is dat je met de leerlingen en docenten moet bespreken én met de buren van zo’n toekomstige school.

Je thuis voelen betekent ook dat je dicht bij huis faciliteiten moet hebben om je leven die kleur te geven die jij eraan wil geven: of het nu is via sport, via cultuur of via betrokkenheid bij een sociaal-maatschappelijk initiatief in onze stad. De inbreng van onze bijna jongste inwoners bij het voorstel over de speeltuintjes heeft ons laten zien dat het vaak toch echt de mensen zelf zijn die de beste ideeën hebben over hun leefomgeving dichtbij huis.

Voorzitter, de PvdA is erg blij met de ambities die dit akkoord uitspreekt op het gebied van burgerparticipatie. Met stadsdeelwethouders en stadsdeelregisseurs gaan we weer terug de wijk in, met de doorzettingskracht om ook echt iets te veranderen. Want voorzitter, Maastricht verdient geen one size fits all. Maastrichtse wijken en buurten verdienen het elk om hun unieke karakter en kracht te laten zien en te behouden. Gebiedsgericht werken, wijkontwikkelingsplannen en schaalverkleining zijn voor ons knip en klare voorbeelden van het hart terug in de buurt.

Voorzitter, als inwoner van hartje Wyck was ik vorig jaar in juli ineens midden in de nacht – samen met een heleboel anderen – zandzakken voor deuren aan het leggen en bewoners aan het helpen met spullen naar de eerste verdieping te sjouwen. Het was onwerkelijk en een reality check tegelijk. We moeten onze stad, zowel mens als dier, beschermen tegen hoogwater, maar we moeten niet wegkijken voor de oorzaken van dat hoogwater en de rol van onszelf daarin.

Voorzitter, naast een stevige professionele culturele basisinfrastructuur staan sterke, waardevolle amateurverenigingen. Het is niet het een of het ander. De PvdA Maastricht is blij dat we naast het stimuleren van cultuureducatie inzetten op ruimtes: letterlijk ruimte maken voor cultuur. Zowel in de vorm van een Middenzaal of eventueel de Bonbonnière maar juist ook in de buurten: dichtbij huis cultuur maken en meemaken. Daarnaast zijn we blij dat de openingstijden van Centre Ceramique worden verruimd, een wens die de PvdA Maastricht lang koesterde.

Voorzitter, voor de fractie van de PvdA Maastricht bevat dit akkoord ook ruimte: ruimte om als raad concrete invulling aan ambities te geven. De ruimte is er binnen de duidelijke keuze die dit akkoord maakt. Geen dichtgetimmerde dealtjes maar een akkoord op hoofdlijnen. Geen lange wensenlijstjes waarvan we nu al weten dat het gewoonweg allemaal niet kan.

Ons akkoord begint niet voor niets met een eerlijke schets van de huidige situatie. Dat is geen disclaimer, dat is een duiding. Een duiding van hoe onze gemeentelijke organisatie ervoor staat, en wat er mogelijk is. De medewerkers die elke dag voor onze stad aan het werk zijn verdienen een eerlijk akkoord: een akkoord waarin we ambitieus mogen zijn, maar realistisch moeten zijn.

Het sociaal domein en het op orde brengen van de organisatie verdienen nu eenmaal een stevige focus en zal echt nog twee jaar topprioriteit zijn. Zodát we veel meer kunnen insteken op preventie en vroeg-signalering: daar hebben we informatie voor nodig, om te kunnen sturen en te kunnen monitoren. Het vorige college is hiermee stevig en goed begonnen; we gaan er dus mee door.

Voorzitter ik rond af. De PvdA Maastricht is erg blij met dit akkoord. Mijn fractie zal de verbinding met eenieder blijven zoeken; daar mag u ons ook aan houden. Dit akkoord biedt voor de fractie van de PvdA Maastricht ambitie, gezond realisme, én een uitgestoken hand naar deze raad. Ik weet dat u mijn woorden van vandaag ook graag in daden zal beoordelen, en dat ga ik graag met u aan. Ik kijk uit naar de komende vier jaar, in verbondenheid met deze raad, met aan komend college en vooral: met de inwoners van de stad die mij mijn thuis gegeven heeft.