De fractie van de PvdA Maastricht is blij met coalitieakkoord

7 juni 2022

De afgelopen weken is de basis gelegd voor een brede coalitie van Seniorenpartij, D66, CDA, PvdA, PVM, VVD en Volt (samen goed voor 25 van de 39 zetels). Een coalitie die stevig werk gaat maken van verbinding met de stad en bestaanszekerheid. Er is in Maastricht op dat gebied veel werk aan de winkel. De verschillen tussen arm en rijk worden steeds groter. Deze kloof zien we ook terug bij de opkomst voor de gemeenteraadsverkiezingen. In sommige buurten is deze opkomst inmiddels nog maar 30%.

Met het akkoord willen we inzetten op een Maastricht waar iedereen mee kan en mag doen. Een Maastricht waarin het niet uitmaakt in welke buurt je wieg heeft gestaan. Een Maastricht met gelijke kansen voor iedereen. Dat betekent stevig bouwen aan de toekomst van de buurten en wijken. Bouwen aan het Maastricht van morgen vraagt ook een stevige inzet op tal van andere onderwerpen zoals wonen, werkgelegenheid en klimaat. Om blijvend met elkaar in gesprek te gaan is burgerparticipatie de komende jaren ook dominant op de agenda gezet, omdat het stadsbestuur ook weer van en voor de stad moet worden.

De PvdA Maastricht draagt Manon Fokke voor als kandidaat-wethouder. Zij wordt voorgedragen voor de portefeuilles: financiën, bedrijfsvoering, burgerparticipatie en lobby. Maren Slangen is beoogd fractievoorzitter.

Manon Fokke: “Het is een eer om namens de PvdA te worden voorgedragen als wethouder van Maastricht. De stad waar ik inmiddels alweer 26 jaar woon en de stad waar mijn kinderen zijn geboren. Samen met de zes andere partijen wil ik graag bouwen aan het Maastricht van morgen. Veel onderwerpen die voor de PvdA belangrijk zijn, zijn terug te vinden in het coalitieakkoord. Ik hoop dat we hiermee een stevige basis kunnen leggen voor een Maastricht waar iedereen mee kan doen. Er is veel werk aan de winkel, maar dat wisten we. Aon de geng.

Maren Slangen: “De afgelopen jaren hebben we kritisch doch constructief oppositie gevoerd omdat we vonden dat Maastricht zoveel beter kon. Het nieuwe akkoord zet stevig in op onderwerpen die voor de PvdA Maastricht belangrijk zijn. We zijn dan ook positief gestemd om samen met de andere partijen de komende jaren de schouders te zetten onder onze mooie stad.

Het coalitieakkoord “Maastricht, stad van verbondenheid”

==============

Waar ben je naar op zoek?