Druk op de sociale huurmarkt neemt toe. Ook in Maastricht?

8 augustus 2018

Op 7 augustus jl. kopten verschillende media dat de druk op de sociale woningmarkt aan het toenemen is. De vraag naar sociale huurwoningen neemt toe, maar het aantal beschikbare woningen per jaar groeit niet mee met de vraag. Ook het aantal mensen dat urgent een woning nodig heeft, neemt toe. Daardoor lopen wachttijden voor alle woningzoekers verder op. Genoeg reden om aan de bel te trekken. We willen immers voldoende sociale woningbouw in onze stad.

De PvdA-fractie maakt zich grote zorgen over de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de doorstroming in de sociale huursector. Er dreigt immers nog steeds een tekort aan sociale huurwoningen en de beperkte doorstroming zorgt ervoor dat starters amper aan bod komen. Daarnaast moeten mensen die urgent een woning zouden moeten krijgen te lang wachten. Naar aanleiding van de bovenstaande berichtgeving wil de PvdA-fractie dan ook duidelijkheid van het college. Hoe zien de cijfers er in Maastricht voor 2017 uit? Hoe verhouden deze cijfers zich met voorgaande jaren en welke maatregelen het college gaat nemen.

De fractie stelde het college van burgemeester en wethouders daarom de volgende vragen:

1. Hoeveel woningen zijn beschikbaar gekomen in 2017? Hoe verhoudt dit aantal zich met het aantal woningen dat beschikbaar is gekomen in 2013, 2014, 2015 en 2016? Hoe beoordeelt u de ontwikkelingen m.b.t. aantal beschikbare woningen per jaar?
  2. Wat is de verdeling van toewijzingen geweest in 2017? Wat waren de verhoudingen in 2013, 2014, 2015 en 2016? Hoe komt u tot de jaarlijkse woonruimteverdeling en welke keuzes heeft u daarbij gemaakt?
  3. Wat is de wachttijd voor woningzoekenden met een urgentieverklaring in 2017? En hoeveel woningzoekenden met urgentieverklaring waren er in 2017? Wat waren de cijfers in de periode 2013 t/m 2016? Geven de ontwikkelingen volgens u aanleiding tot maatregelen? Zo nee, waarom niet?
  4. Wat was de slagingskans voor woningzoekenden in 2017? En hoe verhoudt de slagingskans zich ten opzichte van 2013 t/m 2016?
  5. Wat is het gemiddelde aantal reacties geweest per woning in 2017? Wat is de trend ten opzichte van de periode 2013 t/m 2016?
  6. Wat is de ontwikkeling van het aantal zoekenden ten opzichte van het aanbod in de periode 2013 t/m 2017?
  7. Geven de ontwikkelingen op de bovenstaande onderwerpen aanleiding tot maatregelen volgens u? Zo ja, welke maatregelen gaat u – samen met de woningcorporaties – treffen? Zo nee, waarom niet?