ENCI is geen verdienmodel

26 mei 2020

Tijdens de raadsvergadering van 26 mei 2020 ligt eindelijk een raadvoorstel voor over het Plan van Transformatie ENCI. De PvdA is positief én kritisch en diende een uitgebreid amendement in.

Lees hier de maidenspeech van Didier Jacobs tijdens de raadsvergadering van 26 mei 2020 over de toekomst en ontwikkelingen van de ENCI (de uitgesproken tekst geldt)

Voorzitter,

De PvdA is blij dat we vandaag eindelijk in een raadsvergadering kunnen spreken over de Enci. De plannen hiervoor gaan immers ver terug in de tijd en in de loop der jaren zijn er nogal wat zaken gebeurd in dit dossier.

De PvdA ziet in dit raadsvoorstel zowel goede zaken als elementen waar we minder blij van worden. Om met dat eerste te beginnen, het herbevestigen van het Plan van Transformatie als leidend document voor de ontwikkelingen van de Enci, zowel in algemene zin als op specifieke deelonderwerpen, steunen wij van harte. De PvdA hecht namelijk nog steeds grote waarde aan het PvT van 2009, een plan dat totstand is gekomen na een langdurig en zorgvuldig proces met veel verschillende partijen. Het onverenigbare verenigen, dat was de uitdaging.

Met sommige beslispunten wijken we iets af van het PvT maar daar zijn volgens de PvdA goede argumenten voor te geven. Meedenken met NM voor wat betreft het mengbed en het behoud van de horeca zijn daar voorbeelden van. Daarnaast zijn wij als PvdA blij met de mogelijkheid tot behoud van ons cultureel erfgoed via de commissie herbestemming.

Maar zoals gezegd staan er in dit raadsvoorstel ook beslispunten waar wij als PvdA niet blij van worden. Daarom hebben we een amendement opgesteld om deze beslispunten te schrappen. Ik loop ze even door:

Beslispunt 3: de waterspeelplek zoals voorgesteld door NM, hier zijn wij tegen omdat het hier gaat om een betaalde zwemvoorziening. In het PvT is expliciet afgesproken dat er een gratis zwemvoorziening zou komen, de PvdA wil hier aan vasthouden.

Beslispunt 4:het niet uitwerken van een zwemvoorziening, hier zijn wij geen voorstander van omdat dit nu juist is afgesproken in het PvT. De optie voor een zwemvoorziening anders dan zoals voorgesteld door NM, wil de PvdA openhouden. Misschien komen we uiteindelijk wel uit bij een waterspeelplek voor kinderen als beste optie, maar dan moet die wat ons betreft wel gratis zijn. Mensen betalen ook al voor het parkeren. De Sint Pietersberg is wat de PvdA betreft geen verdienmodel maar euze berg.

Beslispunt 8: het mogelijk overnemen van de ontwikkelrol voor de lage overgangszone van SOME door NM, dit vinden wij als PvdA geen wenselijke stap. Wij hechten grote waarde aan de samenwerkingsgedachte die tot uitdrukking komt in de oprichting en taakstelling van SOME. Wij willen vasthouden aan deze keuze. Overigens willen wij daar op deze plek aan toevoegen dat de lage overgangszone gewoon toegankelijk moet blijven voor mensen die met hun hond willen wandelen. Desnoods aangelijnd in dit stuk als dat gevaar oplevert voor de schapen.

Beslispunten 16 en 17 pak ik even samen: wij zien geen reden om af te zien van de geplande aanleg van de Centrale Allee zoals afgesproken. Daarom zijn wij voor de herbevestiging van dit uitgangspunt zoals uitgedrukt in beslispunt 15. Wij zien geen aanleiding om bezoekers niet via deze geplande weg te laten komen, daar was die Centrale Allee nou immers onder andere voor bedoeld. Daaruit volgt naar onze mening ook dat het niet nodig is om te bekijken of de zuidelijke toegangsweg opgewaardeerd moet worden.

Beslispunt 19: het laten exploiteren van de parkeerplaatsen door NM ipv door SOME, gelet op de rol die wij zien voor SOME zijn wij niet voor het aanpassen van de oorspronkelijke constructie. SOME heeft geld nodig om haar taken uit te kunnen voeren. Bovendien is de financiële situatie van SOME al kwetsbaar en moet de stichting nog geld terugbetalen aan gemeente, provincie en Enci. Kortom, het lijkt de PvdA onverstandig om het exploiteren van de parkeerplaatsen weg te halen bij SOME.

Beslispunt 20: dit beslispunt vinden wij veel te vaag en biedt naar ons oordeel te veel ruimte om af te wijken van het PvT. Dit mede in lijn met beslispunt 19. Dit vage beslispunt zet bovendien de deur open naar veel meer dan de afgesproken 200 parkeerplaatsen. Aangezien de Enci geen pretpark is, is dat wat ons betreft niet wenselijk.

Tot slot beslispunt 21: het mogelijk wijzigen van rollen en verantwoordelijkheden uit het PvT. In feite is dit een kapstok waaraan veel andere beslispunten zijn op te hangen. Het voorstel om NM de ontwikkelrol voor de overgangszone over te laten nemen is hier een goed voorbeeld van. Het zal dan ook niemand verbazen dat de PvdA dit beslispunt afwijst.

Dit amendement wordt mede ingediend door PVM, PVV, Groep Lurvink en SAB.