Fijne feestdagen en een liefdevol en gezond 2020

24 december 2019

Beste leden,

Het einde van 2019 nadert. Een jaar waarin de PvdA Maastricht op politiek vlak hard aan de weg heeft getimmerd. We zijn zichtbaar in de stad en proberen Maastricht iedere dag net dat kleine beetje mooier te maken.

Een jaar ook waarin de moeder van de PvdA Maastricht ons helaas heeft verlaten. Mia Ebbelink overleed in februari en heeft helaas net niet meer mee mogen maken dat Maastricht voor het eerst in jaren in mei weer rood kleurde. Dat kwam door een mooie campagne van Frans Timmermans met een positief verhaal over Europa. Dat is ook de boodschap aan ons allemaal: kritiek leveren is makkelijk, zeker als je in de oppositie zit, maar ga voor het positieve verhaal, bied een perspectief. De PvdA Maastricht gaat daar de komende jaren verder aan bouwen. Daarnaast maken we ons ook zorgen om Maastricht: over de nasleep van de spionage-affaire, over het begrotingstekort, over de vraag waar Maastricht de komende maanden op gaat bezuinigen. Wat ons betreft is het antwoord op dat laatste helder: wij gaan niet bezuinigen op mensen, we gaan niet bezuinigen op individuele voorzieningen. We gaan kijken waar het wellicht minder kan zonder dat het pijn doet. Ook zullen we onze moeten herbezinnen op wat voor stad we willen zijn.

Wij hopen dat we samen met u de schouders kunnen zetten onder tal van deze onderwerpen, omdat de fractie immers niet alles alleen kan. Eén van onze leden gaf na mijn bijdrage in de raad over de burgemeester en de aankoop van haar huis aan dat hij graag de voelspriet van de fractie wilde worden. Ik nodig ook anderen uit om deze uitdaging aan te gaan. Word onze voelspriet en doe mee om de PvdA zichtbaar te maken en onze stad mooier te maken.

2019 was ook het jaar waarin Monique Quint helaas om gezondheidsredenen een stapje terug moest doen. Dat is een gemis, omdat Monique altijd voor de PvdA klaar heeft gestaan. Ook persoonlijk ben ik Monique meer dan erkentelijk voor wat zij mij over de politiek heeft geleerd en hoe ze me als jonge fractievoorzitter soms bij het handje heeft genomen.

Het is zoals ik eerder op de uitvaart van Mia al sprak: sommige mensen mogen met recht het fundament van de partij worden genoemd waardoor de PvdA juist in moeilijke tijden de verwachting mag koesteren dat er weer goede tijden mogen volgen!

Rest mij nog u fijne kerstdagen en een liefdevol en gezond 2020 te wensen.

Tot slot hierbij de link naar de kerst- en nieuwsjaargroet die de fractie door RTV Maastricht heeft laten maken: https://youtu.be/yn65ZCMJuBI

Hopelijk tot ziens op 11 januari bij de nieuwjaarsborrel!

Met vriendelijk groet,
Manon Fokke