Geen megaloods in Limmel!

30 juli 2021

In de Raadsinformatiebrief van 28 juli 2021 informeert de wethouder de gemeenteraad over de aangevraagde omgevingsvergunning door Maaszicht Ontwikkeling BV voor een grootschalig complex voor distributie en logistiek op het Tregaterrein.

Een plan dat helaas past in de motie van 10 maart 2020 waar u aan refereert. Die motie is destijds ingediend door het CDA samen met de SP, D66 en Seniorenpartij Maastricht en haalde dankzij de steun van de overige coalitiepartijen VVD en Groen Links een meerderheid.

Het zal niemand verbazen dat dit allesbehalve de voorkeur heeft van de buurt en dat het ook haaks staat op wat de Partij van de Arbeid de buurt Limmel gunt. Het is ook precies wat wij wilden voorkomen met een nog specifiekere motie en duidelijke afspraken en toezegging voor woningbouw voor dit terrein. Het nu ingediende plan is waar we voor waarschuwden, juist om ervoor te waken dat dit soort plannen niet in een bestemming van dit terrein kunnen en zullen worden uitgevoerd.

Het artikel in De Limburger van vandaag maakt met een grote foto nog eens extra pijnlijk duidelijk wat de consequenties kunnen zijn van een besluit met dergelijke ruime formuleringen die vervolgens blijkbaar – zoals gevreesd – teveel ruimte hebben gelaten.

Wij hebben hierover de volgende vragen aan het college:

1. Is er inderdaad een complete vergunningaanvraag gedaan, zoals door de krant wordt aangegeven?
  2. Zo ja, op welke termijn is het college gehouden op deze vergunningaanvraag te beslissen en is het college daartoe bereid en ook in staat?
  3. U geeft aan verbaasd en verrast te zijn door deze ontwikkeling. Wanneer was u hiervan op de hoogte en door wie bent u op de hoogte gesteld?
  4. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat u zo verrast werd en hoe had dit voorkomen kunnen worden?
  5. Ziet u mogelijkheden en bent u bereid om de percelen (terug) te verwerven?
  6. Buurtnetwerk Limmel heeft gisteren een gesprek gehad met de heer Leeyen.
    Heeft u al contact met hem opgenomen om dit ongewenste plan te bespreken?
  7. Welke overige stappen heeft u nu actief ondernomen om dit doemscenario voor de wijk Limmel te voorkomen?

Waar ben je naar op zoek?