Goede oplossing voor VMBO examen

27 juni 2018

Het centraal examen van de leerlingen van de vmbo-school in Maastricht blijft geldig tot 1 januari 2019. Dat heeft minister Slob besloten. “De cijfers worden dus gehandhaafd”, zei hij in de Tweede Kamer.
De minister wijkt daarmee af van de examenregels. 354 leerlingen hadden het centraal examen niet mogen doen omdat ze hun schoolexamens nog niet hadden afgerond. Volgens Slob en de inspectie is een uitzondering nodig, omdat de situatie uniek is en omdat leerlingen zo min mogelijk de dupe moeten worden van het “wanbestuur van de school”.
De leerlingen hoeven het centraal examen dus niet over te doen. De gemiste schoolexamens kunnen ze nog tot 1 januari maken. “Dat is geen garantie op succes, maar biedt leerlingen in elk geval de kans om hun diploma alsnog te halen”, zei de minister.

De PvdA is blij dat het centraal examen blijft staan. We hopen daarnaast dat er nu snel duidelijkheid komt voor de leerlingen over wat nog gehaald moet worden om een diploma te krijgen. Zekerheid over de toekomst is immers essentieel voor de leerlingen die een zware week achter de rug hebben.

Voor de nabije toekomst wil de PvdA dat een grondig onderzoek plaatsvindt waaruit blijkt welke partijen hierbij betrokken zijn geweest, en hoe dit heeft kunnen gebeuren. We moeten immers lessen kunnen trekken zodat dit niet meer gebeurt.

Lees  en bekijk hier de berichtgeving van de NOS: Minister Slob geeft leerlingen half jaar voor maken schoolexamen.

Waar ben je naar op zoek?