Monumentaal graf Anna Wijnandts-Louis behouden

Door Manon Fokke op 12 december 2017

Anna Cornelia Wijnandts-Louis is niet zomaar iemand. Ieder keer wanneer je de trappen betreedt op weg naar de raadzaal van Maastricht kom je haar tegen. Ze werd in 1920 als eerste vrouw voor de SDAP gekozen in de Maastrichtse gemeenteraad (gedurende de eerste zeven jaren als enige vrouw in het stadsbestuur van Maastricht) en was 25 jaar lang volksvertegenwoordiger.

Op 12 december 2017 is het honderd jaar geleden dat vrouwen overal in Nederland het recht kregen om gekozen te worden. Daarom vinden er ook allerlei festiviteiten en lezingen plaats. Het zou toch meer dan jammer zijn dat in Maastricht op hetzelfde moment wordt besloten dat het graf van Anna Louis Wijnandts-Louis, het eerste vrouwelijke raadslid, geruimd zou mogen worden, omdat er geen geld meer is om het te onderhouden.

Anna Cornelia Wijnandts-Louis is van belangrijke waarde voor Maastricht, daarom kreeg ze een mooie plek in Mosae Forum en daarom verdient zij wat ons betreft ook een voor iedereen toegankelijke plek op de begraafplaats Tongerseweg.

Wij zijn trots op de mensen die hard hebben gestreden voor rechten die wij heden ten dage zo vanzelfsprekend vinden.

Onlangs hadden wij vernomen dat het graf van Anna Cornelia Wijnandts-Louis op de bergraafplaats aan de Tongerseweg mogelijk zou worden geruimd, omdat de grafrechten zouden verlopen (vak R, grafnr. 174C). Hierom hebben wij een brief gestuurd naar wethouder Willems.

De wethouder was het gelukkig met ons eens, en dat heeft erin geresulteerd dat het graf zal blijven bestaan en er naar subsidie zal worden gezocht om het graf op te knappen!

Met vriendelijke groet,
Anita van Ham & Manon Fokke

Manon Fokke

Manon Fokke is op 14 juni 2022 door de gemeenteraad van Maastricht benoemd tot wethouder. Portefeuille Financiën Bedrijfsvoering (m.u.v. P&O) Burgerparticipatie Lobby Stadsdeelwethouder Maastricht West 4e loco-burgemeester Lees hier het coalitieakkoord 2022-2026: Maastricht, stad van verbondenheid. Coalitieakkoord in pfd: Coalitieakkoord Maastricht 2022-2026   Lijsttrekker PvdA Maastricht bij de gemeenteraadsverkiezingen 2022 Lees de verkiezingsflyer GR2022 van Manon