Grote Staat: toegankelijk, veilig en gebruiksvriendelijk

2 maart 2020

In de afgelopen maanden heeft de fractie van PvdA Maastricht meermaals zorgwekkende berichten gehoord over de veiligheid van de Grote Staat. Met name het fietsverkeer op tijden dat dit niet is toegestaan heeft voor gevaarlijke situaties gezorgd. Vooral voor voetgangers en mensen in een rolstoel, met een rollator of een scootmobiel en mensen met kinderwagens, zijn de fietsers – die vaak met behoorlijke snelheid hebben – een doorn in het oog.

Daarom stelt Maren Slangen de volgende vragen aan het college:

1. Bent u als college geïnformeerd over ongelukken/onveilige situaties in de Grote Staat, waarbij fietsers betrokken waren?

2. Bent u op de hoogte van verschillende incidenten met scootmobiels?

3. Hoe vaak of hoe regelmatig wordt er in de Grote Staat gehandhaafd op het fietsverbod? Blijft het dan bij een waarschuwing of worden er boetes uitgedeeld?

4. Bent u van mening dat de regels rondom fietsen in de Grote Staat helder zijn aangegeven aan het begin van de straat? Zo ja, bent u van mening dat deze informatie ook voor niet-Nederlandssprekende mensen begrijpelijk is?

5. Bent u van plan de situatie in de Grote Staat te onderzoeken en mogelijk maatregelen te nemen tegen het fietsen op momenten dat dit niet is toegestaan? Zo ja, welke maatregelen bent u van plan te nemen? Zo nee, waarom bent u dit niet van plan?