Hoe staat het met de gebiedsontwikkeling Heugemerveld?

5 oktober 2021

PvdA Maastricht heeft vragen over de gebiedsontwikkeling Heugemerveld. Hoe staat het ermee en hoe betrekken we de buurt hierbij? Het kan toch niet zo zijn dat de Lidl bepaalt hoe de buurt eruit komt te zien? Pak de kans om samen met de buurt een mooi plan te ontwikkelen voor het Heugemerveld.

PvdA Maastricht heeft kennis genomen van het schrijven d.d. 02 oktober j.l. van (belanghebbende) bewoners. Het buurtnetwerk Heugemerveld en de werkgroep buurthuis participeren optimaal om samen met de gemeente te komen tot een optimale gebiedsvisie voor het Heugemerveld en met name voor het Kardinaal van Rossumplein.

PvdA Maastricht deelt de zorgen van deze belanghebbenden en daarom stelden Henri Borgignons, Gerbrand van den Eeckhout en Manon Fokke de volgende vragen aan het college.

1. Bent u het met ons eens dat er hier op dit moment nauwelijks sprake is van transparantie door Lidl en de gemeente Maastricht? Waarom wel? Waarom niet?

2. Wat gaat u doen om de transparantie en participatie te verbeteren?

3. De toekomst van de school en de ontwikkelingen rond de Don Boscokerk, worden er niet duidelijker op. Wanneer gaat u ons en de belanghebbenden bijpraten over de stand van zaken?

4. Het streven zou zijn om tot een gezamenlijk gedragen gebiedsvisie voor het gebied te komen. We hebben echter ook begrepen dat u ineens af zou zien van een gebiedsvisie.

Hoe gaat u zorgen dat u weer snel op koers zit om te komen tot een gezamenlijk gedragen gebiedsvisie?

5. De bijeenkomsten welke tot op heden zijn gehouden betroffen bijeenkomsten waar vooral gezonden werd i.p.v. de mogelijkheid was tot participatie. Wat gaat u doen de bijeenkomsten actiever te maken?

6. Tijdens gesprekken met de buurt schermt u kennelijk telkens met de “Omgevingsvisie Maastricht 2040”. Participatie is toch de kurk waarop de omgevingsvisie drijft, dus hoe gaat u daar invulling aan geven?

7. Wanneer worden de belanghebbenden in de gelegenheid gesteld met de stakeholders in gesprek te gaan?

8. Wanneer gaat u ons meenemen inzake de bijeenkomst van 05 oktober 2021 in La Belletssa?

9. Past een Lidl XL in het bestemmingsplan? Past een dergelijke bovenlokale winkel überhaupt wel in het Heugemerveld gelet op de kwetsbare wegenstructuur?

10. Hoe gaat u zorgen dat er in het Heugemerveld en met name in deze gebiedsvisie optimale aandacht komt voor hittestress en een gezondere luchtkwaliteit?

11. Begrijp u dat bij de PvdA op basis van het dossier Limmel, het centrumplan De Heeg dat niet van de grond komt en de situatie in het Heugemerveld het gevoel ontstaat dat het u allemaal “overkomt” en u nergens zelf erg actief probeert het tij te keren?

Waar ben je naar op zoek?