Hoeve Rome: wethouder informeer de raad

28 februari 2020

Op 27 februari jl. lazen wij in De Limburger over de vergevorderde plannen van The Masters voor Hoeve Rome[1].  Het gaat over 17 zelfstandige zorgwoningen, een horecagelegenheid en een wijkservicepunt. Daarnaast zijn er concrete plannen waarbij de natuur als uitgangspunt wordt gebruikt en krijgt de bestaande kinderboerderij faciliteiten in het gebouw. Er wordt door The Masters met zo’n 25 partijen gesproken.

De PvdA fractie is uiterst verbaasd over deze berichtgeving, aangezien het college eerder aangaf zelf in gesprek te zijn met alle betrokkenen en de raad te informeren wanneer er een concreet voorstel voor de locatie lag – hetgeen wij nu uit de krant vernemen. Wij hebben daarom de volgende vragen:

1. Wat is uw reactie op het bericht in de krant d.d. 27 februari 2020?
  2. In het artikel staat: “als het zo doorgaat”. Is het niet zo dat de raad aan zet is over wat er precies met Hoeve Rome gaat gebeuren, en niet The Masters? Deelt u onze mening dat men hieruit kan opmaken dat het derde Masters huis er sowieso gaat komen op deze plek?
  3. Wanneer bent u van plan de raad te informeren over datgene wat er met Hoeve Rome gaat gebeuren?
  4. Klopt het dat u niet actief in gesprek bent met de kinderboerderij over hun eigen plan van aanpak?
  5. Klopt het dat er nog steeds geen huurovereenkomst is gesloten met de kinderboerderij? Wat heeft het ontbreken van deze overeenkomst voor gevolgen voor het eerder door u aangehaalde principe ‘koop breekt geen huur’?
  6. Klopt het dat er niet gebouwd mag worden op grond van de kinderboerderij? Hoe zijn de huidige faciliteiten waar zowel de kinderboerderij als CV de Braniemeekers momenteel gebruik van maken in deze plannen?
  7. Kunt u toelichten wat in het artikel wordt bedoeld met “de gesprekken zijn in het laatste stadium”? Met welke 25 partijen wordt gesproken? Waarom zijn er zoveel partijen betrokken bij deze plannen?
  8. Hoeve Rome is een gemeentelijk monument. Wat hebben de genoemde plannen voor gevolg voor deze status?

[1] Zie: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200227_00149444/derde-masters-huis-in-limmel-wellicht-ook-met-ouderen