In Maastricht slaapt niemand onder de brug!

27 december 2020

Net voor kerst werden wij verrast door de Raadsinformatiebrief over het Leger des Heils. We waren er bij de begroting al bang voor, dat u ernstig zou gaan bezuinigen op de opvang van dak- en thuislozen. Op onze vraag of in Maastricht “niemand onder de brug hoeft te slapen” kwam immers geen duidelijk antwoord. Wij vinden het een trieste zaak, vooral ook omdat we vervolgens op kerstavond op de kaart staan als stad waar niet voor iedereen plaats is in “de herberg Maastricht”.
Het Leger des Heils laat via 1Limburg weten: “Niet het Leger des Heils maakt de keuze om de dagopvang te sluiten, maar de gemeente zelf. De gemeente heeft ons zelf laten weten geen financiële middelen ter beschikking te stellen voor de dagopvang in Maastricht.”

De Raadsinformatiebrief en de reactie van het Leger des Heils bij 1Limburg roepen dan ook om duidelijkheid op korte termijn.

Maren Slangen en Christel de Vrede-van Gool stellen daarom namens de PvdA Maastricht de volgende vragen.

1. Wat is de exacte reden dat de dagopvang waarschijnlijk per 1 maart 2021 stopt?
  2. Welke reden heeft u aan het Leger des Heils gegeven?
  3. Klopt de reden die het Leger des Heils aangeeft waarom de dagopvang zou stoppen? Waarom wel? Waarom niet?
  4. Wat betekent dit voor alle locaties van het Leger des Heils in de stad?
  5. Wat betekent dit voor uw eerdere plan om op verschillende plekken in de buurt mensen te huisvesten?
  6. Mogen wij ervan uitgaan dat in Maastricht niemand onder de brug hoeft te slapen?
  7. Heeft deze RIB ook consequenties voor de locatie Overmaze?
  8. Moeten wij uit uw RIB en de reactie van her Leger des Heils de conclusie trekken dat u met elkaar in conflict bent over de bekostiging? Wat wilt u het Leger des Heils bieden en wat wil het Leger voor de opvang vergoed krijgen?
  9. Klopt het dat u verzuimd hebt om “ruimhartig financiële steun te vragen aan het Ministerie van VWS voor het vernieuwen van de opvang”? Waarom wel? Waarom niet?
  10. Klopt het dat: “Vanuit het Leger des Heils hebben we meerdere malen opgeroepen om gebruik te maken van deze mogelijkheid”, geeft Bos aan, “maar voor zover ons bekend heeft de gemeente Maastricht dit slechts in beperkte mate gedaan. De beweging in Maastricht is daarmee tegengesteld aan die in vrijwel alle gemeenten in Nederland waar juist wél wordt geïnvesteerd in de opvang.” Waarom wel? Waarom niet?
  11. Is er een andere partner die de taken van het Leger over kan nemen zonder dat de kennis en expertise verloren gaat?
  12. U koppelt de opvang van het Leger des Heils in uw brief nu ineens aan de gelden van BZK, maar dat gaat toch over hele andere projecten? Het geld voor Hoeve Rome heeft u toch gewoon aangevraagd om eventueel het project van The Masters op die plek te faciliteren, maar het klopt toch dat u er gaandeweg achterkwam dat u The Masters niet nogmaals op deze manier mocht faciliteren? Wat gaat er nu met dat geld van BZK gebeuren?
  13. Kunt u zich voorstellen dat wij geschrokken zijn van deze raadsinformatiebrief en de ontstane situatie?
  14. Kunt u zich voorstellen dat u een beeld creëert van het niet willen bezuinigen op u zelf en uw apparaat (alleen al meer dan € 17 miljoen uitgeven aan inhuur externen), maar wel op de zwaksten in de samenleving? Begrijpt u dat dat volstrekt het verkeerde signaal is en haaks staat op de stad die we willen en zouden moeten zijn?