Door Manon Fokke op 27 augustus 2014

In memoriam George van Loo: Afscheid van de “Burgemeester van Wittevrouwenveld”

Afgelopen dinsdag is George van Loo overleden.
George zat van 1998 tot 2010 voor de PvdA in de gemeenteraad van Maastricht, de laatste vier jaar als vice-fractievoorzitter van de fractie. George was een volksvertegenwoordiger pur sang, de man van de buurten. Iedereen kon altijd bij hem terecht. Hij wist ook als geen ander wat er leefde in de buurt. Hij stond daar waar een volksvertegenwoordiger hoort te staan, namelijk tussen de mensen.

George, in de fractie was je altijd recht door zee, en maakte je van je hart vooral geen moordkuil. Links is links, en rechts is rechts, en geen geouwehoer.

Onze maandagochtenden bij wethouders Jean Jacobs en Jacques Costongs waren altijd een combinatie van even goed over politiek praten, maar daarna ook vooral aandacht voor de gewone dagelijkse dingen die mensen bezighouden.

Ook na 2010 bleef je je actief met de PvdA bemoeien en deden we nooit vergeefs een beroep op je. In 2012 besteedde je vele uurtjes aan mijn campagne voor de Tweede Kamer. Je vond het geweldig dat je eigen “snotsneus” misschien wel naar Den Haag zou gaan. Tijdens mijn installatie in Den Haag zat je dan ook trots naast mijn vader en vertelde je mijn vader hoe jij mij de politiek had geleerd.

Je was beretrots toen je eigen zoon Willie bij de verkiezingen van afgelopen maart op de lijst voor de PvdA stond. Je belde me meteen op om te vragen of ik mee wilde helpen met de campagne. Samen met vader en zoon ging ik op campagne. Het was een onvergetelijke dag.

Een maand geleden belde je om te zeggen dat je weer ziek was en het leven eindig zou zijn, maar je ging er nog een mooie tijd van maken.
Hoe anders liep het. Vorige week werd je opgenomen in het ziekenhuis, en dinsdag ben je na een kort ziekbed overleden. Veel te kort heb je nog samen met Mia en je familie mogen genieten van het leven.

Lieve George, we wensen Mia, Willie en de rest van je familie erg veel sterkte. Maastricht gaat je missen. Je rode familie gaat je missen!

Namens de Partij van de Arbeid Maastricht,
Manon Fokke
Maastricht, 27 augustus 2014

George en Willie van Loo