Incident bij Tragos

19 november 2022

De PvdA Maastricht is geschrokken van de berichtgeving over het incident dat zich vannacht bij Tragos heeft voorgedaan vannacht. Metershoge vlammen door een stapel in brand gestoken pallets, waarbij de brandweer is uitgerukt om te blussen. Volgens de berichtgeving werd de brandweer daarin gehinderd door studenten.

In de nacht van 18 op 19 november is er opnieuw sprake geweest van een incident bij studentenvereniging Tragos bij het sociëteitsgebouw aan de Kastanjelaan[1]. Een hoge stapel pallets stond in brand en hulpdiensten werden opgeroepen om het vuur te blussen. We horen allerlei verhalen over wat daar heeft plaatsgevonden en hebben daar dan ook vragen over. Het is de tweede keer dit collegejaar dat Tragos in het nieuws komt en we vragen ons af of de universiteit niet met het bestuur van Tragos om de tafel moet gaan.

Omdat dit natuurlijk niet alleen een zaak is van de universiteit stellen Maren Slangen en Jean Pellaers  de volgende vragen aan het college:

1. Wat is uw reactie op de gebeurtenissen van deze nacht?
  2. Wie is in uw ogen verantwoordelijk voor de uit de hand gelopen situatie en waarom?
  3. Wat kan u als bestuur, maar meer specifiek de burgemeester doen? Klopt het dat hier sprake is van een overtreding van APV art. 217c-2.43 en/of 2.43 en 5.11? Waarom wel of waarom niet?
  4. Klopt het dat aanwezigen de aangerukte hulpverleners hebben belet hun werk te doen? Zo nee, waarom is de politie dan ook uitgerukt?
  5. Was de stapel pallets hoger dan toegestaan? Was er een vergunning voor dit evenement/deze avond?
  6. Wat gaat de universiteit doen richting Tragos? Het is immers een tweede incident binnen korte tijd. Mag van de universiteit worden verwacht dat zij samen met Tragos om de tafel gaat?
  7. Bent u het met ons eens dat Tragos op deze manier de beeldvorming over studenten negatief kan beïnvloeden?
  8. Welke stappen neemt de gemeente om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen?

Fractievoorzitter Maren Slangen: “Als het klopt dat studenten de brandweer hebben gehinderd bij het blussen dan nemen wij dit zeer hoog op. Van hulpverleners blijf je af! Zij zorgen voor de veiligheid en orde in onze stad, zoals ze dat gisteren aan de Fort Willemweg ook deden. We vragen ons af of het niet eens tijd wordt voor een heel stevig gesprek met Tragos, na de eerdere incidenten in september van dit jaar. Zowel de universiteit als gemeente moeten wat ons betreft met de studentenvereniging om de tafel.”

[1] Zie ook: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221119_92352028