10 februari 2017

Internationale Vrouwendag: mini-symposium nieuwe vormen van democratie

Het kostte na 1917 nog twee jaar harde strijd om na het passief kiesrecht voor vrouwen ook het recht om zelf te kiezen te krijgen. Ook in onze tijd staat de parlementaire vorm van democratie onder spanning. Ook vandaag de dag staat de parlementaire democratie onder spanning. Ook nu zijn we op zoek naar nieuwe vormen van democratische inspraak; mensen willen immers meepraten en meer invloed op besluitvorming.

De Rode Salon viert op 8 maart 2017 daarom internationale vrouwendag met een mini-symposium waar we op zoek gaan naar het antwoord op de vraag hoe we in de twee jaar tot de viering van 100 jaar algemeen kiesrecht voor mannen én vrouwen nieuwe werkbare en effectieve vormen van democratie kunnen realiseren waar meedoen, zelf doen en je vertegenwoordigd voelen voorop zouden moeten staan. Moeten we van onderop meer gaan bewegen en radicaal andere keuzes maken, of zijn kleine aanpassingen in het huidige bestel voldoende?

De Rode Salon ontvangt tijdens het eerste deel van het symposium de minister van Binnenlandse Zaken, Ronald Plasterk en burgemeester Annemarie Penn-Te Strake, Manon Fokke, Tweede kamerlid voor de PvdA en woordvoerder binnenlandse zaken, en Bo Lemmens, burgerraadslid.
Tijdens het tweede deel van het symposium blikken we in de toekomst door het verleden nog eens grondig te analyseren. Prof. Ad Knotter duikt met ons het Maastricht in van 100 jaar geleden en geeft een doorkijkje naar rol van vrouwen in de arbeidersbeweging en politiek. We sluiten af met een performance van Mineke Bakker, actice van Toneelgroep Maastricht. Zij zal u en ons verrassen met de ongelooflijke actualiteit van de vrouwenstrijd.

Onder de bevlogen leiding van Monique Quint zal de discussie ongetwijfeld vele verrassende wendingen nemen.

RODE SALON
Mini-symposium Internationale Vrouwendag
100 jaar vrouwen in de politiek. Naar nieuwe vormen van democratie.
Raadszaal Mosae Forum, woensdag 8 maart, 15-18 uur

Waar ben je naar op zoek?