Door op 21 september 2017

Maastricht: maak werk van doorstart ENCI zwemplas!

Wat waren we aan het begin van deze zomer even trots op onze ENCI-groeve. De mooie stad Maastricht was een topattractie rijker: een prachtig natuurgebied met bijbehorende zwemplas. Een uniek stukje Nederland waar iedereen, van jong tot oud en van arm tot rijk, kon genieten van het verkoelende natuurwater in een bijzonder landschap.
En toen was er hartje zomer dat bericht in de media: de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied (SOME) had besloten dat er voortaan niet meer gezwommen mocht worden in de groeve. De zwemplas zou alleen bedoeld zijn voor pootje baden maar was verworden tot een strandbad met allerlei vormen van overlast tot gevolg: parkeerproblemen, zwerfvuil, vandalisme en alcohol- en drugsmisbruik. Natuurmonumenten maakte bekend maatregelen te gaan nemen om het zwemmen in de groeve onmogelijk te maken. Weg was-ie weer, die prachtige attractie voor onze stad.

Terecht die sluiting? Als PvdA Maastricht zijn wij van mening dat de groeve volgende zomer gewoon weer open moet zijn voor zwemmen en zonnen. Beter georganiseerd natuurlijk, dat is de les van afgelopen zomer. Het kan ook, volgens het zogenaamde Plan van Transformatie dat in 2009 opgesteld is door de gemeente Maastricht, de provincie Limburg, de ENCI, de stichting Sint Pietersberg Adembenemend en de vereniging Natuurmonumenten . Dit plan vormt de grondslag voor alle verdere ontwikkelingen in het gehele gebied. Met het ondertekenen van de uitvoeringsovereenkomst op 25 februari 2010 hebben de verschillende partijen zich verplicht tot het uitvoeren van het Plan van Transformatie.

Met betrekking tot de groeve is het Plan van Transformatie glashelder: de focus zou komen te liggen op natuur en recreatie, waarbij het gebied zodanig ingedeeld zou worden dat de natuur niet verstoord zou worden. Het gebied van 165 hectare werd groot genoeg geacht om beide doeleinden mogelijk te maken door de groeve goed te zoneren. Een centraal element in het hele plan was een zwemplas voor recreatie.
Wie het Plan van Transformatie gelezen heeft kan niet anders dan concluderen dat het besluit tot sluiting onterecht is.
Het gaat er nu om dat we de aanloopproblemen aanpakken die zich deze zomer voordeden. Wie er geweest is tijdens die zonnige weken in mei heeft kunnen zien dat er te weinig toezicht was. Er waren te weinig vuilnisbakken, geen toiletten en onvoldoende plekken om fietsen en brommers te stallen. Kortom, de randvoorwaarden ontbraken om de zwemplas tot een succes te maken zonder de natuur te verstoren.

Maastricht en omgeving verdienen een goede zwemplas in de groeve. Het kleine buitenbad van het Geusseltbad kan onmogelijk voldoen aan de vraag op warme zomerdagen. De zwembaden Jekerdal en Club Pelikaan zijn privézwembaden die alleen toegankelijk zijn voor leden. Dagstrand Oost-Maarland tenslotte ligt aan de Maas en kost bovendien 8,50 per persoon.
Kortom, de zwemplas in de groeve vult echt een gat in het zwemaanbod in Maastricht en omgeving.
De conclusie is helder: de gemeente Maastricht moet nu als belangrijke speler in de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied haar tanden laten zien. Vooral Natuurmonumenten spartelt tegen. Maar met goede beheersmaatregelen kunnen zowel natuurliefhebbers als zwemmers en zonaanbidders in de zomer van 2018 weer genieten van deze unieke aanwinst voor Maastricht.

Didier Jacobs, burgerraadslid PvdA Maastricht
m.m.v.Bert Kersten, voormalig Gedeputeerde
en Peter Haane, voormalig lid Projectgroep namens ENCI

Waar ben je naar op zoek?