Naar 30 km/u in de bebouwde kom?

1 december 2021

Steeds meer steden voeren 30 km/u binnen de bebouwde kom in. Is dit voor Maastricht ook een goed idee?

PvdA Maastricht merkt op dat steeds meer gemeenten in Nederland overgaan tot het invoeren van 30 km/u voor de gehele bebouwde kom of tal van straten binnen de gemeente[1]. Het is natuurlijk een mooie maatregel om de leefbaarheid en veiligheid te vergroten. We weten echter ook, dat alleen het plaatsen van een bord met 30 km/u de automobilist vaak niet zal uitnodigen langzamer te rijden als de weg daar niet op is ingericht. Je kunt echter ook redeneren dat alle kleine beetjes helpen. We zijn dan ook zeer benieuwd hoe het college over deze maatregel denkt.

Anita van Ham en Manon Fokke stelden hierover vragen aan het college:

  1. Wat vindt u van het feit dat steeds meer gemeenten overgaan tot het invoeren van 30 km/u in de bebouwde kom?
  2. Is het ook een maatregel die in Maastricht effectief zou kunnen zijn? Waarom wel, waarom niet?
  3. Zou dit mogelijk ook een oplossing kunnen zijn om vrachtverkeer dat Maastricht als sluiproute gebruikt te weren, omdat de wegen in Maastricht dan wellicht niet meer de snelste routes blijken te zijn?
  4. Bent u bereid om (naast eventueel de Groene Loper) meer straten in Maastricht aan te wijzen als 30 km/u zone? Waarom wel? Waarom niet?
  5. Wordt er vanuit de G40 ook een lobby gevoerd op dit onderwerp? Waarom wel? Waarom niet?

[1] https://www.ad.nl/auto/grote-steden-willen-wegen-snel-naar-30-km-uur-veel-minder-verkeersdoden~aa76773e/