Neem de burgers serieuzer: samen doe je zo!

11 juni 2021

Maastricht maken we samen! Goed dus dat werk wordt gemaakt van de burgerparticipatie. De discussie over de speeltoestellen bijvoorbeeld heeft laten zien dat mensen poppelen om mee te doen. Handen ineen dus, want er is nog een wereld te winnen!

Op 8 juni 2021 was de stadsronde ‘Aanpassen Werkwijze Raad’. Een aantal burgers heeft een schriftelijke bijdrage geleverd. Drie bijdragen zijn ook mondeling toegelicht. Het grootste deel van de discussie die is gevoerd door de aanwezigen ging over de zorgen van de burgers over ‘het politiek en democratisch functioneren van het lokaal bestuur in Maastricht, het gebrek aan aandacht voor en zeggenschap van de burgers in de buurten in Maastricht’. Ook werd gesteld dat ‘Er is sprake van een gevoel van vervreemding bij de burgers, met name in de buurten, t.o.v. de gemeente en het gevoel van niet serieus genomen te worden overheerst. De inspraak, inclusief de stadsronde, is geen echte participatie, maar een rituele dans als alibi om weinig of niets van het collegestandpunt en de standpunten van de coalitie in de raad te hoeven veranderen’  (einde citaten[1]).

PvdA Maastricht is het eens met de inbreng van de burgers deze avond dat burgerparticipatie serieuzer genomen moet worden en andere handen en voeten moet krijgen. Wij zijn blij te lezen dat het college kennelijk in de kaderbrief eenzelfde mening is toegedaan. Het past ook mooi binnen een wetsvoorstel dat in de Tweede Kamer in de maak is, de Wet versterking participatie op decentraal niveau. Dit voorstel gaat participatie beter verankeren en ook het uitdaagrecht wordt wettelijk verankerd. De VNG loopt alvast vooruit op het wetsvoorstel en heeft kortgeleden een nieuwe modelverordening gepresenteerd. We verwijzen hierbij naar de publicatie d.d. 21 mei jl. op de website van de VNG waar nadrukkelijk wordt gesteld dat de praktijk uitwijst dat participatie verder moet gaan dan alleen inspraak bij de voorbereiding van beleid. Verder dat gemeenten moeten nadenken over en streven naar een stevige inrichting van participatie[2].

PvdA Maastricht hoopt dat het college deze modelverordening en de oproep van de mensen uit de stad aangrijpt om de burgerparticipatie heel prominent op de agenda te zetten alsmede in praktijk ten uitvoer te brengen. We hebben dan ook de volgende vragen:

1. Hoe reflecteert het college op de punten van de insprekers van afgelopen dinsdag 8 juni? Welke vervolgstappen wil zij nemen om in dialoog te gaan met deze bezorgde burgers?
  2. Uit de kaderbrief blijkt dat burgerparticipatie bij u hoger op de agenda komt te staan. Hoe gaat u dat concreet doen?
  3. Kan het college aangeven hoe zij omgaat met de gepubliceerde Handreiking ‘Aan de slag met participatie’?
  4. In het wetsvoorstel wordt ook het uitdaagrecht of right to challenge verankerd. Maastricht kent op dit moment een zeer beperkte variant van dit uitdaagrecht. Bent u ook voornemens om dit uitdaagrecht meer handen en voeten te geven bij een nieuwe participatieverordening?
  5. Als u participatie zo hoog in het vaandel heeft staan, is het dan niet vreemd dat u het fietsplan niet via inspraak en participatie door de gemeenteraad heeft laten vaststellen? Bent u met ons van mening dat juist zo’n zichtbaar onderwerp op de agenda van stad en raad thuishoort? Op basis waarvan is het college bevoegd het fietsplan vast te stellen? In 2010 werd dit immers nog door de raad vastgesteld, hetgeen de conclusie van de insprekers van 8 juni onderbouwt, dat er steeds minder geparticipeerd mag worden of dat het slechts “voor spek en bonen” is.

[1] https://maastricht.parlaeus.nl/user/showdoc/env=help/action=view/id=102065/type=pdf

[2] https://vng.nl/brieven/vng-voorbeeld-verordening-participatie-en-uitdaagrecht-nieuw-en-handreiking