Oppositie wil hoogte verdwenen zorggeld openbaar

17 december 2019

Sinds afgelopen juni heeft de oppositie meermaals vragen gesteld over de uitgekeerde zorggelden 2015 en 2016. Over die jaren is aan zorgaanbieders vooraf een geldbedrag voor zorg betaald, waarvan pas later is vastgesteld op welk bedrag zorgaanbieders daadwerkelijk recht hadden. Dit heeft erin geresulteerd dat sommige zorgaanbieders over 2015 en 2016 te hoge bedragen hebben ontvangen. Deze geldbedragen zouden normaal gesproken netjes aan de gemeentes moeten zijn terugbetaald. Inmiddels is echter gebleken dat dat niet in alle gevallen is gebeurd en dat Maastricht en Heuvelland hierdoor waarschijnlijk miljoenen in rook hebben zien opgaan. Aangezien dit gemeenschapsgeld is, wil de oppositie dat het bedrag dat in rook is opgegaan openbaar wordt. Ook moeten lessen voor de toekomst worden getrokken over hoe dit kon gebeuren.

Al maanden wordt de oppositie aan het lijntje gehouden met uitspraken dat het bedrag van de advocaat niet openbaar zou mogen worden, maar gelet op het feit dat slechts nog maar met een paar zorgaanbieders onderhandelingen lopen, de namen van de aanbieders anoniem zijn en de gemeenteraad ook een belang heeft, omdat de raad het budgetrecht heeft, staat wat ons betreft niets eraan in de weg om gewoon open en transparant te zijn over de verdwenen zorggelden. Zeker de hoogte van het totale bedrag kan gewoon openbaar gemaakt worden.

Het lijkt er tegenwoordig in Maastricht op dat de oppositie als een ware detective op zoek moet naar informatie en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Pas afgelopen vrijdag kwam er voor het eerst weer schot in de zaak nadat de oppositie besloot alle zorgdossiers persoonlijk te komen inzien. Tijdens die bijeenkomst in Mosae Forum bleek dat, naast de stukken die al waren ontvangen met betrekking tot de zorggelden, er nog een tabel bestond waarvan de gemeenteraad geen kennis had genomen. Deze tabel zou openbaar gemaakt moeten worden en de oppositie is dan ook zeer teleurgesteld dat dat weer niet is gebeurd.

Ook wil de oppositie opheldering over de bedragen van de zorggelden die als vordering in de afwikkeling van faillissementen zitten. In de stukken die de raad op 6 september 2019 heeft ontvangen wordt voor een bedrag van meer dan € 3,5 miljoen gesteld dat dit bedrag in de afwikkeling van faillissementen zit. Het is helemaal niet aannemelijk dat de volle bedragen door curatoren bij afwikkeling van de faillissementen worden uitbetaald. We vragen ons dan ook af wat het stadhuis ertoe brengt om deze bedragen toch als ontvangen op te geven en zo te doen alsof de gemeente het geld daadwerkelijk heeft. Mocht dat al zo zijn, dan willen we graag weten wanneer dat geld daadwerkelijk is ontvangen? Ook vragen we ons af waarom het stadhuis onder de post “betaalde zorg 2015-2016 na controle” bedragen gebruikt waarvan helemaal niet is vastgesteld dat deze volledig aan zorg zijn besteed. [1]

De oppositie kan dan ook niet instemmen met het voorstel van het college om geen openheid naar buiten te geven. Over gemeenschapsgeld moeten we immers open en transparant zijn.

[1] Antwoorden op vragen oppositie

Waar ben je naar op zoek?