PvdA Maastricht ondersteunt de docentenstaking

11 december 2017

Goed onderwijs geeft mensen betere kansen op werk, een betere gezondheid en beter welzijn. Goed onderwijs haalt en houdt mensen uit de armoede. De PvdA vindt daarom dat er goed geïnvesteerd moet worden in onze leraren. We kunnen zo talent voor de klas aantrekken en behouden en zo het beste onderwijs mogelijk maken. Dat betekent dat de salarissen om hoog moeten en de carrièrekansen verbeterd. Dat betekent ook dat de werkdruk omlaag moet en de klassen kleiner. Dit kabinet moet beseffen dat onderwijs een veel grotere impact heeft op de samenleving dan het afschaffen van de dividendbelasting, om maar iets te noemen.
DAAROM ondersteunt PvdA Maastricht de docentenstaking van dinsdag 12 december.

De PvdA Maastricht vindt dat er fors geïnvesteerd moet worden in ons onderwijs. Goed onderwijs hoort immers bij een fatsoenlijk bestaan. Ook in Maastricht behoort onderwijs een belangrijke plaats in te nemen in het beleid: een kind gaat gemiddeld zo’n 16 jaar naar school. Dat zijn vier gemeenteraadsperiodes!
Het VN Verdrag voor de rechten van het kind bepaalt dat elk kind recht heeft op goed en toegankelijk onderwijs en op een veilige leeromgeving. Het recht op onderwijs is een grondrecht waar we op gemeentelijk niveau aan kunnen bijdragen. De gemeente gaat niet over onderwijssalarissen en werkdruk, maar kan wel op andere manieren het onderwijsklimaat verbeteren. PvdA Maastricht zal zich dan ook op gemeentelijk niveau blijven inzetten voor beter onderwijs: betere onderwijsgebouwen, vervoer voor elke leerling die dat nodig heeft, betere sportfaciliteiten, een betere bereikbaarheid van culturele uitingen, maar ook door aandacht op scholen voor het signaleren van armoede onder kinderen.

Bekijk hier de vlog van burgerraadslid Liesbeth Hans vanaf een leeg en stil schoolplein: