PvdA stelt kamervragen over de sloop van de spoorbrug

26 januari 2022

Ook in de Tweede Kamer leidt het bericht uit Dagblad De Limburger over de voorgenomen sloop van de Maastrichtse spoorbrug tot vragen.

Lilianne Ploumen en Habtamu de Hoop (beiden PvdA) stelden de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat vragen over het bericht ‘Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen’ (lees het artikel onder de vragen).

  1. Kent u het bericht ‘Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen’?
  2. Hoe kan het gebeuren dat een voor 33 miljoen euro gerenoveerde brug wordt gesloopt, terwijl hier maar 15 treinen overheen hebben gereden?
  3. Begrijpt u dat deze gang van zaken tot verbijstering leidt bij veel Maastrichtenaren?
  4. Vindt u ook dat alle andere opties, zoals het omvormen tot een fiets- en voetgangersbrug, eerst grondig onderzocht en besproken in de gemeenteraad moeten worden, voordat er wordt overgegaan tot sloop?
  5. Bent u het eens dat het geen goed idee is om deze brug nu te slopen, omdat de tram Hasselt-Maastricht zomaar eens zou kunnen stranden en deze oude verbinding dan de enige rechtstreekse spoorverbinding met Vlaanderen zou kunnen zijn?
  6. Bent u bereid om hierover in gesprek te gaan met het college van B&W in Maastricht en de uitkomsten hiervan te delen met de Kamer?
  7. Hoe gaat u ervoor zorgen dat de miljarden die in het coalitieakkoord gereserveerd zijn voor onderhoud en renovatie wél doelmatig besteed worden? Welke lessen trekt u uit deze casus?

==============

 

Lees hier het artikel uit Dagblad De Limburger:

Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen

Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen
De spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt, ondanks een recente renovatie die miljoenen kostte.
Afbeelding: Mitchell Giebels

ProRail gaat de ongebruikte spoorbrug over de Maas in Maastricht slopen. Daarmee komt een eind aan de ‘debaclebrug,’ die in 2010 nog voor 33 miljoen werd opgeknapt (inclusief rails naar Lanaken).

De spoorbrug over de Maas in Maastricht dateert uit 1957, na twintig inactieve jaren werd ze in 2010 grootscheeps opgeknapt. Ze moest de Sappifabrieken in Maastrict en Lanaken met elkaar verbinden. De papierfabrikant raakte enthousiast en stemde eind 1999 in met een rol als aanjager van het spoorproject. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg haakten eveneens aan en het traject werd in 2011, na twintig jaar zonder treinen, heropend.

Het totale project kostte 33 miljoen euro, maar het werd een mislukking: er reden exact vijftien treinen (heen en terug geteld). In 2016 werd het debacle erkend en de brug gesloten. Daarna zou ze gebruikt worden voor de sneltram naar Hasselt, waardoor die toch bij het station zou eindigen. Maar Rijkswaterstaat protesteerde: dan kon de brug twintig keer per jaar te kort open voor schepen, en wel bij hoogwater.

Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen
Foto: Mitchell Giebels

Rijkswaterstaat is sowieso niet enthousiast, ze ziet de spoorbrug als een knelpunt op de vaarroute voor grote schepen. Dat zou opgelost kunnen worden door verhoging van het middenstuk (met de boogconstructie). Die optie is nu vervallen. Rijkswaterstaat wil dat de brug wordt gesloopt, verklaart ProRail, eigenaar van de spoorbrug. ProRail heeft een sloopvergunning aangevraagd bij de gemeente Maastricht.

De raadsfractie van D66 voelt zich overvallen door het sloopplan. „We denken dat de spoorbrug bijvoorbeeld een belangrijke schakel kan worden in een snelle fietsverbinding van het station naar de wijken in het noordwesten van onze stad,” schrijft Harald Barendse. „Ook een functie als voetgangersbrug is wat ons betreft een mogelijkheid.”

Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen
Architecten Mathieu Bruls en Jeroen Verbeek kwamen eerder met plannen voor de brug.
Foto: Ermindo Armino

De gemeente moet nog antwoorden op de vragen van D66, maar feit is dat Maastricht in 2019 overwoog de brug te kopen om die te gebruiken als fiets/voetgangersbrug. Gert-Jan Krabbendam maakte toen meteen een voorbehoud. „We onderzoeken of dit de goede plek is voor een verbinding tussen Wyck en het centrum.” Het goederenspoor loopt aan de stadskant over het Sappi-terrein bij de Noorderbrug, terwijl een brug zuidelijker, in de buurt van het Landbouwbelang, directe aansluiting op het levendige Sphinxkwartier betekent.

Nu Maastricht de brug kennelijk niet gaat benutten, komt een oud plan op tafel: sloop.