PvdA stelt samen met GL en VVD vragen over beleidsplan Handhaving

3 oktober 2019

Op 16 april j.l. besprak de gemeenteraad de evaluatie “Meerjarenbeleid handhaving openbare ruimte”. Ook sprak de raad die avond over het nieuwe beleidsplan dat in het derde kwartaal van 2019 aan de raad zou worden voorgelegd en door de raad zou worden vastgesteld. Inmiddels is het oktober is tot op heden niets meer gehoord over bovengenoemd beleidsplan.

De PvdA, GroenLinks en de VVD stellen daarom hierover de volgende vragen aan het college:

1. Wanneer komt het “Meerjarenbeleid handhaving openbare ruimte” conform afspraak ter besluitv
  2. orming naar de raad? Waarom is dit niet in september ter besluitvorming aan de raad voorgelegd?
  3. Op welke wijze zijn inwoners van de stad hierbij betrokken en hoe heeft prioriteitstelling plaatsgevonden?

Tijdens de kaderbrief sprak de gemeenteraad daarnaast over de overlast van (hang)jeugd in onze stad. De overlast op Plein 1992 is fors afgenomen en er wordt nu in samenwerking met Trajekt naar een ‘’hangplek ‘’ gezocht. PvdA, GL en VVD vragen zich af of de opgetreden escalatie deels voorkomen had kunnen worden als de betrokken partijen eerder en in samenwerking hadden opgetreden.

1. Kunt u ons informeren hoeveel extra inzet van handhaving nodig is geweest de afgelopen periode.
  2. Welke lessen trekt U uit het gelopen traject wat betreft contact met de bewoners en de samenwerking met Trajekt?
  3. Hoe ver bent u met het zoeken van de genoemde hangplek?
  4. Wanneer komt u met een plan voor de aanpak voor de overlast veroorzakende jeugd in onze stad?

Daarmee samenhangend hebben genoemde partijen een vraag over de verzoeken om binnentuinen en doorgangen af te sluiten, recentelijk van bv Clermontlunet en de doorgang bij de Coxstraat. In het ene geval is men na overleg met bewoners gekomen tot een nachtelijke afsluiting. In het andere geval lijkt dat niet te lukken en wordt een hele binnentuin afgesloten.

1. Welke rol heeft de inzet van handhaving hierin gespeeld? Is er een gesprek gezocht met overlastgevers? En is daarbij ook samenwerking met bv Trajekt gezocht?

Namens de PvdA-fractie, Manon Fokke
Namens GroenLinks-fractie: Marlise Korsten