Door op 23 april 2013

Reguleer de achterdeur!

Zolang de overheid het enorme criminele netwerk rond de wietkweek blijft steunen, is de wietpas hoogstens een druppel op de gloeiende plaat. Om de drugscriminaliteit de stad uit te krijgen, moet er veel meer gebeuren dan alleen het weren van buitenlanders.

Deze week werd bekend dat de Limburgse burgemeesters achter de wietpas blijven staan, maar wel meer agenten vragen om de overlast te bestrijden. Raar. De wietpas wordt door hen juist verdedigd omdat het de overlast doet afnemen. Wie een beetje om zich heen kijkt, ziet dat het openlijke straatdealen, met alle bijbehorende agressie en intimidatie, zich hoogstens heeft verplaatst, maar eerder toe- dan afgenomen is.

En dat hebben we te danken aan dezelfde overheid, die welbewust en met open ogen een enorme drugsmaffia in stand houdt en stimuleert. Immers: het is de overheid, en niemand anders, die de gereguleerde coffeeshops dwingt om dagelijks 25 kilo cannabis bij de drugsmaffia in te kopen. Ze zouden dat veel liever bij een bonafide wietkweker doen, maar dat mag niet. Van de overheid.

Waarom dit beleid nog in stand wordt gehouden, weet eigenlijk niemand meer. Europa heeft al eens gezegd dat zij het Nederlandse gedoogbeleid aan de voordeur al zo gek en afwijkend vindt, dat de achterdeur er makkelijk bij kan. Geen bezwaar uit Brussel dus. Voor de volksgezondheid hoef je het ook niet te laten. Het gedoogbeleid heeft in Nederland niet voor meer cannabisgebruikers gezorgd (we hangen ergens rond het Europees gemiddelde), wel voor minder harddrugsgebruikers. Er gaan echt niet meer mensen naar de coffeeshop als het spul opeens via de achterdeur legaal wordt aangeleverd in plaats van illegaal.

Wat wel gaat veranderen bij een gedoogde cannabisproductie en distributie is toezicht op kwaliteit en sterkte (THC-gehalte) en belastinning op de productie. Tweemaal pure winst voor de samenleving. En de derde positieve klapper is natuurlijk de nekslag die we de criminaliteit kunnen toedienen.

Een gemeentelijke wietkwekerij betekent dat de gedoogde coffeeshop alleen daar nog mag inkopen en dat elke andere vorm van productie of distributie per definitie hard aangepakt moet en kan worden. Omdat de markt instort voor de maffia, zullen ook de wietzolder en straatdealer geen lang bestaan meer hebben. En de politie hoeft niet meer te dweilen met de kraan open, maar kan zich concentreren op de laatste hadnekkige restjes illegaliteit.

Alleen in die context kun je überhaupt over een wietpas nadenken. Structureel een enorme illegale economische sector stimuleren, en tegelijkertijd een selectieve groep consumenten (de buitenlanders) weren, is water naar de zee dragen.

Frans Bastiaens, fractievoorzitter PvdA Maastricht
Nelleke Barning, vice-fractievoorzitter PvdA Maastricht

Het krantenartikel in het Dagblad de Limburger

DDL-20130423 Opinie wietkwekerij

Waar ben je naar op zoek?