Schuldhulp in tijden van Corona

14 mei 2020

De PvdA vernam via de krant dat Kredietbank Limburg (KBL) verwacht dat het aantal vragen om hulp bij schuldhulpverlening zal toenemen. Wij begrijpen dat dit niet te voorkomen is gelet op de huidige situatie. De covid-19 crisis heeft immers financiële gevolgen voor veel mensen. Daarom stelde Henri Borgignons enkele vragen aan het college.

1. De inloopmogelijkheden bij de wijkteams zijn nu niet mogelijk. Hoe verloopt het contact nu?
  2. Hebt u het idee dat mensen zich nu minder melden of minder snel melden, omdat dit niet fysiek kan gebeuren?
  3. Benadert KBL actief die burgers, over wie men zich zorgen maakt dat zij wellicht in financiële problemen komen? Heeft u ook contact met KBL over burgers/ondernemers die u momenteel benaderen voor financiële hulp en/of een beroep doen op een van de landelijk beschikbaar gestelde regelingen?
  4. Studenten en scholieren zijn vaak afhankelijk van bijbanen in de horeca, deze groep heeft nu ook geen inkomsten door deze omstandigheden. Heeft u er zicht op of studenten nu in de financiële problemen raken? Werkt u samen met de universiteit, hogeschool en mbo-scholen om dit in kaart te brengen?
  5. Is er een plan om de groei van het aantal schuldhulpvragen aan te kunnen? Hoe bereidt KBL zich voor op een toename?
  6. Welke processen lopen nu vertraging op door deze crisis?
  7. We hebben onlangs de begroting van KBL ontvangen. Hier is geen rekening gehouden met de crisis. Mogen wij alvorens wij deze begrotingen gaan behandelen een aanvulling c.q. aangepaste versie verwachten waarin wel reeds rekening is gehouden met deze crisis? Wij snappen dat het lastig is dit exact in kaart te brengen, maar wellicht kan men met de kennis van nu wel vooruitlopen op de gevolgen voor 2021?
  8. Maastricht staat voor een grote opgave, namelijk het op orde brengen van de financiën. We vernamen al dat de huidige crisis Maastricht 1,5 mln. kost per maand. Hier komt de problematiek van de toename van het aantal schuldhulpverleningsvragen bij. Wat is uw visie op deze verwachtingen?

[1] Zie DDL 30 april 2020 Schuldhulpverlening bereidt zich voor op grote toestroom

Waar ben je naar op zoek?