Situatie rondom Mosae blijft vragen oproepen

4 oktober 2019

De PvdA en 50-Plus zijn verbaasd over het feit dat nog geen week nadat het college antwoord heeft gegeven op de eerdere vragen over Zorggroep Mosae de vlag er anders bij lijkt te hangen dan uit de antwoorden blijkt. We maken ons dan ook zorgen over het feit of de wethouder wel werkelijk op de hoogte is van de zaken die spelen.
Wethouder De Graaf (SP) stuurde een Raadsinformatiebrief  die alles behalve duidelijkheid biedt en geen urgentie uitstraalt. PVM heeft deze week al  vragen gesteld waar we ons helemaal in kunnen vinden, daarnaast hebben PvdA en 50-Plus nog de volgende aanvullende vragen:

1. Hoe kunt u schrijven dat de zorg niet in gevaar is, terwijl de inspectie het nodig vindt om in te grijpen?

2. Begrijpt u dat wij ons afvragen of u wel goed op de hoogte bent van de actuele situatie nu uw beantwoording aan ons totaal niet matcht met het recente nieuws over Mosae?

3. Wanneer bent u op de hoogte gebracht van de bevindingen van de inspectie?

4. Schrikt u ook van de conclusies van de inspectie?

5. Houdt u een vinger aan de pols & gaat u daarbij verder dan enkel met de Raad van Toezicht praten?

6. Kunt u nader toelichten wat wordt verstaan onder “bezuiniging in de indirecte dienstverlening binnen met name de afdeling Horeca en Welzijn”? Hieronder moeten we toch niet verstaan dat nagenoeg alle activiteiten worden gestaakt en mensen eenzaam op een kamertje zitten te verpieteren? Oftewel vallen bijvoorbeeld gezellig samen carnaval en kerst vieren weg? Graag meer duidelijkheid wat hieronder wordt verstaan, we zouden immers niet willen dat het horecagedeelte nog minder wordt opengesteld.

Namens PvdA Maastricht & 50PLUS Maastricht,
Manon Fokke, Maren Slangen, Bennie van Est en Annemiek Meijer-Conninx