Stadsronde hotelbeleid hard nodig

Door Anita van Ham op 18 juni 2018

Maastricht is niet één groot hotel. De hotelkamers in Maastricht zitten nog lang niet allemaal vol en toch blijft de gemeente volhouden dat er nog ruimte is voor meer?

Na opnieuw berichtgeving in de media vandaag en een noodkreet van een van de bestaande hotels over het aanzienlijk achterblijven van de bezettingsgraad, stelt de fractie van de Partij van de Arbeid hier nogmaals vraagtekens bij. Ook berichten van bewoners dat de vele initiatieven voor nieuwe hotels, B&B’s, etc. de leefbaarheid enorm onder druk zetten moeten gehoor vinden bij het college en de gemeenteraad.
De PvdA heeft daarom gevraagd om een debat hierover in de vorm van een stadsronde. Hier moeten dan alle partijen voor uitgenodigd worden die de gemeenteraad willen informeren en bevragen over het huidige beleid.

De door de PvdA eerder gestelde vragen zijn niet voldoende en onbevredigend beantwoord. Ze geven aanleiding om de daarin genoemde onderzoeken en beloofde evaluatie op zo kort mogelijke termijn met betrokkenen en geïnteresseerden te bespreken.

Lees hier de vragen en antwoorden over het hotelbeleid: Beantwoording vragen ex artikel 47 RvO; PvdA; Hotelbeleid; 22 mei 2018

Lees hier het bij de griffier ingediende verzoek om een stadsronde over het hotelbeleid:

Goedemiddag,
bij deze willen wij graag een verzoek indienen voor een stadsronde inzake het hotelbeleid, in het bijzonder de relatie tussen (teruglopende) bezettingscijfers en de plannen en initiatieven voor nieuwe hotels, resorts en andere overnachting-accommodaties of uitbreiding van bestaande accommodaties.
Hierin kan het college dan ook de in de beantwoording van onze artikel-vragen aangekondigde “overall”-evaluatie delen en toelichten (of een voorschot erop nemen als deze nog te lang op zich laat wachten).
We doen dit verzoek als vervolg op de beantwoording van onze vragen en naar aanleiding van de nieuwe noodkreet vanuit de branche van dhr. Scheerens van NH-hotels en de berichtgeving in de media dat de (hotel)bezetting alleen al in het eerste half jaar ruim 14% lager is dan vorig jaar.

Als genodigden voor deze stadsronde zouden wij willen voorstellen:
– SAHOT (maar ook individuele en/of niet aangesloten hoteliers),
– (Air) B&B’s, en andere kleine logement-aanbieders,
– het bedrijf STR waar het college in de beantwoording van onze vragen naar refereert
– het ter zake kundig bureau (waar het college in onze vragen eveneens naar refereert) dat de marktruimte onderzocht heeft,
– bewoners van het horeca-kerngebied,
– buurtnetwerken en -platforms en andere belangengroepen en verenigingen en stichtingen van betrokken burgers

Graag dit verzoek inclusief onze toelichting en voorstellen doorsturen naar het presidium en de (burger)raadsleden hierover via de dagmail informeren.

Met vriendelijke groet,
namens de PvdA Maastricht
Anita van Ham

Anita van Ham is raadslid  Zij is lid van de agendacommissie van de gemeenteraad en voorzitter van het Domein Algemene Zaken. Anita was samen met Manon Fokke coördinator van de gemeenteraadsverkiezingscampagne van PvdA Maastricht in 2022. Lees de verkiezingsflyer GR2022 van Anita door op de foto te klikken.

Meer over Anita van Ham

Waar ben je naar op zoek?