Verenigingsnieuws: dag van de arbeid

20 mei 2022

De 1 mei viering in Maastricht kon na de Coronaperiode, die twee jaren duurde, weer als vanouds met elkaar doorgebracht worden. We waren met velen. Vanuit de hele provincie kwamen we allereerst bijeen op het kerkhof aan de Tongerse weg om 12 Maastrichtse sociaal democraten te gedenken.

Jacques Costongs vertelde bij elke rustplaats het persoonlijke verhaal van die mannen en vrouwen die veel betekend hebben voor de sociaal democratie in Maastricht. Over de voorvechters van het vrouwenkiesrecht tot die enkelen die het leven lieten bij bijvoorbeeld de Zinkwit staking in 1929. Gemeenteraadsleden en wethouders. Zij wezen, elk in hun eigen tijd, op hun eigen passende wijze, de weg die de sociaal democratie gegaan is. Tot vandaag.

Inspirerend te voelen dat “dat niet mag gebeuren”. Ook in hun tijd ongelijke kansen in het onderwijs, groeiende armoede, onbehoorlijke woningen en sociale ongelijkheid doordat de wieg op een plek stond waar velen van wegkeken. Is er zoveel veranderd? Nee hoor, met de tijd meegegaan: dezelfde thema’s, dezelfde sociaal democratie.

Daarna kwamen we bijeen in de harmoniezaal, Koninklijke Harmonie Ster van Maastricht, voorheen “Ster der toekomst” aan de Brede Straat. Joop van den Berg, oud 1ste kamerlid, emeritus hoogleraar, oud-directeur WBS, nam ons mee Naar een nieuw Keerpunt, een halve eeuw na ‘72. Vijftig jaar geleden tot nu. Niet toevallig: Joop is sinds dit jaar 50 jaar lid van de PvdA. En hij vierde zijn jubileum niet alleen. Liefst 10 jubilarissen telt de afdeling Maastricht dit jaar. 5×50 jaar, 4×25 jaar en heel bijzonder: 1x 65 jaar.
Hans Philipsen, oud hoogleraar universiteit Maastricht ten tijde van Sjeng Tans vertelde ons over die tijd en bovenal wat hem 65 jaren motiveerde PvdA lid te zijn. Hans maakte de cirkel rond. Die middag kwam verleden en toekomst bij elkaar. Passend gemaakt door hen die ons voorleefden en overgenomen door de huidige generatie. Op weg naar een nieuw keerpunt.

Albert Nuss,
voorzitter afdeling PvdA Maastricht.

Lees hier de rede van Joop van den Berg: Een-Meirede Maastricht 2022 – Joop vd Berg

Waar ben je naar op zoek?