Vervolgvragen “eenzame uitvaart”

31 oktober 2019

PvdA Maastricht en Groep Gunther stelden op 28 oktober het college aanvullende vragen over “eenzame uitvaarten”.

Lees hier de brief met vragen aan het college:

Recent ontvingen wij uw antwoorden op onze eerste artikelvragen over de “eenzame uitvaarten”, meer in het bijzonder gingen onze vragen over het feit dat u na jaren de samenwerking met de heer Ramaker heeft verbroken. Wij begrijpen nog steeds vrij weinig van de redenen waarom, en vragen ons af waarom Maastricht zich feitelijk niet langer aansluit bij tal van initiatieven in Nederland waar-bij eenzame uitvaarten op een waardige en mooie manier worden georganiseerd.

Waarom moest het project “eenzame uitvaarten” in Maastricht zoals dat bestond van u stoppen? Dit klemt temeer nu helemaal niet duidelijk is wat hier precies voor teruggekomen is. De PvdA heeft lan-delijk hele mooie gemeentelijke initiatieven gezien waarbij een eenzaam overledene bij een eenzame uitvaart ook de aandacht krijgt die hij verdient. Precies zoals dat vanaf 2008 ook in Maastricht ge-beurde. Wat ons betreft dient dat project dan ook gecontinueerd te worden.

Een groeiend aantal gemeentes heeft besloten om in hun gemeentes iets meer te doen voor de min-vermogende eenzaam overledenen dan het wettelijk kader aangeeft. Zoals het inschakelen van dich-ters (al dan niet betaald), vrijwillige sprekers voor het houden van een persoonlijke toespraak, een neutrale algemene rouwadvertentie in een regionaal dagblad, gelegenheid tot afscheid nemen door nabestaanden en belangstellenden, een rouwboeket, soms een kopje koffie. Het lijkt er in het geval van de gemeente Maastricht juist op dat u na al die jaren een stapje terug doet.

De informatie die op de facebookpagina van “Eenzame uitvaarten Maastricht” staat, gaat volgens ons echt niet verder dan informatie uit den lande. We begrijpen dan ook niets van de door u gepo-neerde stelling dat zou zijn gehandeld in strijd met de regels. Deze informatie (mini biografieën/le-vensverhalen over eenzaam overleden personen) wijkt niet af van de informatie die al meer dan 10 jaar gepubliceerd wordt op de website van de landelijke stichting eenzame uitvaarten, op diverse so-ciale media en in diverse landelijke dagbladen. Ook komen deze persoonlijke verhalen voor in boe-ken en artikelen. Geen enkele andere instantie heeft deze publicaties verboden.

We hebben hierover dan ook de volgende vragen:

1. Heeft u in de afgelopen jaren klachten over de “Eenzame uitvaarten Maastricht” ontvan-gen? Zo ja, waar gingen die over en hoeveel klachten waren dat?

2. U stelt dat persoonlijke informatie werd gegeven op de facebookpagina “eenzame uitvaarten Maastricht” en dat u dit verboden heeft. Kunt u aangeven waar deze informatie verder gaat dan de info over eenzaam overledenen die op de website www.eenzameuitvaart.nl te vinden is?

3. Kunt u aangeven op grond van welke wet/regelgeving/ vastgesteld beleid u als enige ge-meente in Nederland tot een publicatieverbod bent overgegaan?

4. Hoeveel eenzame uitvaarten hebben tot op heden dit jaar plaatsgevonden?

5. U geeft aan dat sinds 1 juni het werk van een onbezoldigde vrijwilliger is overgenomen door een speciaal hiervoor vrijgemaakte bezoldigde ambtenaar die ervaring heeft met het leiden van ceremonies. Kunt u meer concreet zijn over de wijze en waarop een en ander nu gebeurt? Is hier een protocol van?

6. Bent u bereid om ook Maastricht weer aan te laten sluiten bij de verschillende landelijke initiatieven die er op het gebied van eenzame uitvaarten zijn?