Vuurwerk in Maastricht: wat en hoe?

6 januari 2020

Op 21 januari a.s. staan er een tweetal moties [*] betreffende (de overlast van) vuurwerk op de agenda van de raad. De PvdA is er groot voorstander van om de overlast van vuurwerk stevig aan te pakken omdat het zo niet langer kan. We willen er echter ook voor waken om iets te roepen of vast te stellen op papier, terwijl blijkt dat het in praktijk helemaal niet haalbaar is. Vandaar ook dat wij onderstaande vragen aan het college stellen en hopen dat het college deze vragen voor de behandeling van de moties op 21 januari wil beantwoorden.

1. Hoeveel incidenten mbt vuurwerk zijn er in Maastricht geweest? Hoeveel waren dat er voor oudejaarsdag (voor 18 uur) en hoeveel op oudejaarsdag (na 18 uur)?

2. Heeft de ligging van onze stad vlak bij België en Duitsland gevolgen voor vuurwerkoverlast?

3. Bemoeilijkt de grensligging (mogelijk) een algeheel vuurwerkverbod?

4. Voor 31 december 18 uur mag er geen vuurwerk worden afgestoken. Toch werd er voor die tijd in sommige wijken veelvuldig geknald en leek het er niet op dat wij die situatie onder controle hadden. Hebben wij genoeg capaciteit om voor 31 december 18 uur op vuurwerk te handhaven?

5. Draagt het feit dat 3 dagen voor 31 december al vuurwerk mag worden gekocht bij aan de toename van de overlast?

6. Is het niet onhandig dat een meldpunt voor overlast juist is gesloten op een moment dat de verkoop van vuurwerk start?

7. Hebben wij in Maastricht voldoende handhavingscapaciteit om een algeheel vuurwerkverbod te handhaven?

8. Hebben wij in Maastricht voldoende capaciteit om de overlast van vuurwerk aan te pakken als naast een vuurwerkshow geen vuurwerk meer mag worden afgestoken?

9. Kunt u namens het college van B&W aangeven wat wat u betreft zou moeten gebeuren en haalbaar is om de overlast geheel of gedeeltelijk terug te dringen?

[*]

Motie Vuurwerk aan de Maas ingediend door LPM, Groep Gunther en PVV