Door op 2 april 2015

Woord van de voorzitter!

Sociaal democraten van Maastricht!

Ondanks het feit dat ik vastte, had ik net als u last van een verkiezingskater. Onze partij heeft de provinciale verkiezingen verloren. Het waren er zes, we hebben nu vier zetels. Dat past onze partij niet!

Het goede nieuws: Aleida Berghorst zit met voorkeursstemmen in de statenfractie. Wat een vechtster. Gefeliciteerd. Dat geldt voor heel het campagneteam trouwens.
Ik wil namens bestuur en de Maastrichtse fractie een grote blijk van dank geven aan Weike Medendorp die, als fractievoorzitter in de Provinciale Staten jarenlang belangrijke resultaten uit het vuur heeft gesleept.
En … meer dan ooit is er werk aan de winkel voor ons sociaal democraten. Ofwel: er zijn vele uitdagingen.

De verkiezing nader bekeken
Ruim 10% van de Maastrichtenaren gaf de PvdA het vertrouwen. Voor wie verder heeft gekeken: maar liefst 58% van de Maastrichtenaren kwam niet stemmen. Nota bene bijna 1 op 6 stemde op de PVV, een partij die uitsluit en eigenlijk aartsconservatief is. Zijn PVV-stemmers racistisch? Neen! Het zijn burgers met een groot gebrek aan vertrouwen in deze maatschappij en in de politiek. Velen kennen persoonlijke onzekerheid. En al deze gevoelens en gedachten zijn onze eigen achterban helaas ook niet vreemd.

De PvdA Maastricht toont gezicht
Vertrouwen herwinnen is dus wat ons te doen staat. Dat doen we in daden en woorden, binnen en buiten de staten en raden. Door zichtbaar te zijn, betrokken te zijn op mensen die ons steunen en onze steun nodig hebben. Nu, 1 jaar na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014, is het tijd voor zichtbare oppositie. Tijd voor meer smoel dan tot nu toe getoond is.

De PvdA Maastricht heeft eind 2014 een aantal speerpunten uitgekozen:
1) meer werk en minder armoede
2) betere een eerlijk verdeelde zorg en welzijn
3) meer leefbare wijken met betaalbare en goede woningen
4) een groter gevoel van veiligheid, en
5) een binnenstad die schoner, bereikbaarder en niet verpest wordt door alleen maar commerciële evenementen.

Via onze website (en Facebook en twitter) kunt u vanaf nu zien wat we doen en waar we dat doen.

Nu gepland zijn:
– 2 april: ledenborrel en ontmoeting met fractie en nieuwe leden provinciale staten (20.30 u in Café De Tribunal)
– 13 april: de bijeenkomst ‘Maastricht and Students: What’s the next step?’ (19.00 u in de Muziekgieterij)
– 22 april: ALV (met debat Wonen en leefbaarheid, inclusief rondleiding Belvedere, start 19.00 u met rondleiding vanuit Infocentrum Belvedere)
– 1 mei: bijeenkomst dag van de arbeid.

U bent meer dan welkom. We vragen u mee te bouwen aan de sociaal democratie.
Tot in de raad, de fractie, het bestuur, de themagroepen, de ALV’s en de nieuwe debatten … en natuurlijk op straat en in het cafe.

Ferry van Westerhoven
Voorzitter Partij van de Arbeid Maastricht