Zorgen over WMO tarief huishoudelijke hulp

Door Maren Slangen op 4 juni 2018

PvdA Maastricht bereikte afgelopen week het bericht dat veel Nederlandse gemeenten een te laag tarief betalen voor huishoudelijke hulp, zie het bericht Helft gemeenten betaalt thuiszorg onder kostprijs (Zorgvisie, 30 mei 2018). Dit vinden wij een zeer zorgelijke ontwikkeling; 178 gemeenten, waaronder Maastricht, betalen tarieven die onder de kostprijs liggen. Zorgaanbieders komen hierdoor in de knel; aan de ene kant stijgt de zorgvraag maar aan de andere kant is arbeidsmarkt nog steeds krap.

Juist om deze ‘race to the bottom’ te voorkomen werden er in 2015 afspraken gemaakt, die zijn vastgelegd in de ‘Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) reële prijs Wmo 2015’. Doel van deze afspraken waren om de tarieven voor huishoudelijke hulp op reëel niveau te brengen en behouden, zonder in te boeten op personeel of kwaliteit van zorg.

De vrijheid van gemeenten om zelf het Wmo-beleid en de tarieven te bepalen kunnen volgens de PvdA-fractie niet ten koste gaan van het personeel en de zorg die zij bieden.

Daarom stelde Maren Slangen raadslid van PvdA Maastricht  het college van burgemeester en wethouders de volgende vragen:

1. Bent u bekend met het bericht Helft gemeenten betaalt thuiszorg onder kostprijs (Zorgvisie, 30 mei 2018).
  2. Om hoeveel zorgondersteuning gaat het momenteel in onze gemeente?
  3. Kent u de code ‘verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning’?
  4. Wanneer bent u van plan actie te ondernemen daar de AMvB met terugwerkende kracht is ingegaan op 1 juni 2017?
  5. Wat gaat u doen met de vrijgekomen gelden van de VNG voor de AMvB reële kostprijs?

Zie ook: Helft gemeenten betaalt thuiszorg onder kostprijs (Zorgvisie, 30 mei 2018) – https://www.zorgvisie.nl/helft-gemeenten-betaalt-thuiszorg-onder-kostprijs/

Maren Slangen

Maren is raadslid. Lees de verkiezingsflyer GR2022 van Maren door op de foto te klikken.

Meer over Maren Slangen