PvdA stelt kritische vragen over Verkeersmonitor

21 augustus 2019

De Verkeersmonitor Maastricht werd als bijlage gevoegd bij een raadsinformatiebrief* over Verkeersmaatregelen Maastricht-West van 1 juli jl. De Verkeersmonitor bevat tellingen van voertuigen (soms uitgesplitst voor vrachtverkeer) in meerdere jaren op meerdere wegen in Maastricht.
De Verkeersmonitor Maastricht wordt o.a. gebruikt als onderlegger voor besluiten over verkeersmaatregelen in onze stad. De PvdA heeft de Verkeersmonitor Maastricht daarom kritisch bekeken. Belinda Bakkes en Anita van Ham stellen daarom het college de volgende technische vragen.

 

Meetnet

  1. Waarom is er nog steeds geen meetpunt voor vrachtwagens op de Via Regia?

Op de ‘rode’ meetpunten is het mogelijk om onderscheid te maken naar de lengte van voertuigen. In deze monitor is onderscheid gemaakt naar alle voertuigen en voertuigen langer dan 12,2 meter. Verondersteld wordt dat de laatste categorie vrachtauto’s betreft. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een vrachtauto: een motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg.

  1. Waarom meet u het aantal vrachtwagens af aan de lengte (langer dan 12,2 m) en niet aan het gewicht?

Uitgangspunten

Het gemiddelde is bepaald op basis van vier werkweken in de maand september. Uitzondering is het jaar 2019, daarvoor zijn vier werkweken in januari en februari gebruikt om het gemiddelde te bepalen.

  1. Waarom bent u van mening dat een meting van vier werkweken in januari en februari vergelijkbaar is met een meting van vier weken in september?

Daar waar de data niet beschikbaar of onbetrouwbaar zijn, is het betreffende jaar niet opgenomen in het overzicht.

  1. Welke van de niet opgenomen gegevens zijn volgens u niet betrouwbaar en waarom?

Resultaten per meetpunt

Het valt ons op dat u niet bij elk meetpunt een verklaring voor een verandering of het gelijk blijven van de verkeersintensiteit geeft.

  1. Heeft u voor alle meetpunten een verklaring voor de dalende, stijgende of gelijkblijvende lijn? Zo ja, wanneer mogen we die van u ontvangen? Zo nee, waarom niet?

In het overzicht ontbreekt een meetpunt op de Cannerweg en Via Regia dat de omvang van het vrachtverkeer in beeld brengt. Daarom is aanvullend een radartelling uitgevoerd gedurende twee weken in mei in 2017 en 2019.

  1. Waarom bent u van mening dat een meetperiode van twee weken in mei voor de Cannerweg en Via Regia te vergelijken is met een meetperiode van vier werkweken in september op andere meetpunten?

 

* Lees hier de raadsinformatiebrief en de verkeersmonitor

Verantwoording:
De foto’s op deze pagina zijn afkomstig uit Verkeersmonitor Maastricht 2018