Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt een internetconsultatie over de komende Wet Vrachtwagenheffing. De PvdA vindt vrachtwagenheffing een prima middel om het vrachtverkeer in Maastricht beter te reguleren. Wij vragen het college dan ook mee te doen aan de consultatie. Zo kan Maastricht op voorhand haar ideeën en vragen over de Wet Vrachtwagenheffing bij het ministerie naar voren brengen. We hebben heb college dus gevraagd of Maastricht aan de consultatie deelneemt en wat Maastricht dan in gaat brengen.
Lees hier de vragen:
Geacht College,
1. Is de wethouder bekend met de internetconsultatie die het ministerie van IenW heeft geopend over de komende Wet Vrachtwagenheffing (https://www.internetconsultatie.nl//wet_vrachtwagenheffing)?
2. De PvdA vindt dit een prima kans voor de regulering van het vrachtverkeer in Maastricht. De gemeente moet daarom meedoen aan de consultatie. Vindt het college dat ook?
3. Vereist de inbreng van de gemeente in de consultatie een raadsbesluit?
4. De heffing hangt af van “milieueigenschappen en gewichtsklasse” van de voertuigen. Is hieronder ook begrepen de geluidsproductie (motor, koelmotor, bandengeluid)? Zo nee, wat valt daarover op te merken?
5. Landbouwverkeer is in het wetsvoorstel expliciet uitgesloten. Maar door concentratie en schaalvergroting van productie- en opslaglocaties rijden er steeds meer tractoren met werktuigen en vrachten door de stad. De omvang en het gewicht van de machines en laadbakken wordt steeds groter. De overlast, schade aan de wegen, en de veiligheidsrisico’s nemen navenant toe en is minstens zo erg als die van vrachtwagens. Niet alleen in Maastricht-West, maar ook in het Maaskruisend verkeer. Is het college voornemens hierover iets in te brengen bij de consultatie?
6. De sluitingsdatum van de consultatie is 7 augustus 2019. Wanneer zal het college de voorgenomen inbreng delen met de raad?
In afwachting van uw antwoord,
Namens de fractie van de PvdA Maastricht
Anita van Ham en Belinda Bakkes