Snel meer duidelijkheid over projecten verkeersveiligheid

22 december 2019

Minder dan twee weken voor het begin van het nieuwe jaar is er nog steeds geen duidelijkheid over de inzet van projecten voor de verbetering van verkeersveiligheid. De PvdA wil hier dan ook zo snel mogelijk duidelijkheid over krijgen van het stadsbestuur.

Didier Jacobs, burgerlid, en Anita van Ham, raadslid, stellen de volgende vragen:

 

In juli van dit jaar heeft de fractie van de PvdA middels schriftelijke vragen aandacht gevraagd voor de situatie die ontstaan is na het opstappen van het bestuur van VVN afdeling Maastricht. Gelet op het feit dat in de beantwoording van onze vragen duidelijk wordt gesteld dat het proces rondom de nieuwe aanbesteding voor de opdracht vanaf 1 januari 2020 opgestart wordt in ‘het najaar’, en er tevens gesteld wordt dat de Verkeersveiligheidsgroep Maastricht (VVGM) ook in de gelegenheid wordt gesteld om in te schrijven voor (delen van) de uit te zetten opdracht, ging de PvdA er vanuit dat er op korte termijn contact opgenomen zou worden met VVGM.

Helaas is deze verwachting niet waargemaakt. Daarom heeft de PvdA na verloop van tijd zelf maar contact opgenomen met de ambtenaren die gaan over dit beleidsterrein en gevraagd of er contact opgenomen kon worden met VVGM. Na 6 weken was het dan eindelijk gelukt om de ambtenaren en VVGM gezamenlijk aan tafel te krijgen. De terugkoppeling die de PvdA heeft gekregen over dit gesprek is echter reden tot zorg. Zo is door de ambtenaren aangegeven dat er nog veel onduidelijkheid is over het (aanbestedings)traject betreffende de opdracht vanaf 1 januari. Gelet op het feit dat het nieuwe jaar over minder dan 2 weken begint, is dit voor de PvdA reden tot zorg

De PvdA heeft verkeersveiligheid hoog in het vaandel en wil daarom de volgende vragen voorleggen aan het college:

  1. Waarom is er geen contact opgenomen met de mensen die het bestuur vormden van het opgestapte bestuur van VVN afdeling Maastricht?
  2. Deelt het college de mening van de PvdA dat het raar is om geen contact op te nemen met een opgestapt bestuur van een organisatie (die daarmee opgeheven is) die zich volgens velen in Maastricht, ook volgens het college, al vele jaren, en tot tevredenheid van heel veel betrokken instellingen,  volop heeft inzet voor de verkeersveiligheid in onze stad? Zo ja, waarom is dit dan niet gebeurd? Zo nee, waarom is het niet raar dat dit contact niet gelegd is?
  3. Klopt het dat de aanbesteding voor de nieuwe opdracht vanaf 1 januari 2020 nog niet is uitgezet? Zo ja, deelt u de mening van de PvdA dat het onderwerp van de verkeersveiligheid te belangrijk is om enkele weken voor het ingaan van de nieuwe periode nog geen duidelijkheid te hebben over de invulling van deze opdracht?
  4. Waarom is het niet gelukt om deze zaken op het belangrijke gebied van verkeersveiligheid eerder, en conform hetgeen is gezegd in de beantwoording van augustus van dit jaar, op orde te hebben?
  5. Wat is de actuele stand van zaken met betrekking tot het aanbestedingstraject? Is er inmiddels al duidelijkheid over het hoe en wat van de aanbesteding? Wanneer wordt dit traject opgestart? Wanneer kunnen opdrachten hieruit voortvloeiende ook daadwerkelijk worden uitgevoerd?

De beantwoording van de schriftelijke vragen van de PvdA van augustus is niet volledig. Gelet op al het bovenstaande zien wij ons dan ook genoodzaakt om sommige vragen opnieuw te stellen. Wij gaan er vanuit dat onze vragen dit keer volledig beantwoord worden.

  1. Welke zaken op het gebied van verkeersveiligheid in Maastricht zijn komen te vervallen met het opheffen van de afdeling Maastricht van VVN? Graag een lijst aanleveren van projecten die oorspronkelijk gepland stonden maar uiteindelijk niet doorgegaan zijn. Tevens aangeven welke projecten zijn uitgevoerd door de mensen van VVGM maar welke oorspronkelijk gedaan zouden worden door de afdeling Maastricht van VVN.

In de beantwoording van onze vragen over de financiële relatie tussen enerzijds de gemeente Maastricht en anderzijds VVN afdeling Maastricht en VVN district Limburg, geeft u aan dat er per jaar 37.000 euro (excl BTW) aan het district Limburg werd overgemaakt en 10.200 euro (excl BTW) aan de afdeling Maastricht. In totaal was er dus 47.200 euro (excl BTW) per jaar gemoeid met projecten op het gebied van verkeersveiligheid. De provincie nam de helft van dit bedrag voor haar rekening.

  1. Graag ontvangen wij een lijst van alle projecten die in Maastricht met deze gelden uitgevoerd werden. Daarbij willen wij per project weten hoeveel het gekost heeft en wie per project verantwoordelijk was voor de uitvoering. Wij willen inzicht verkrijgen in de inhoudelijke taakverdeling tussen de 2 organen, mede in het licht van de geldstromen afkomstig van de gemeente Maastricht.
  2. Is er inmiddels meer duidelijkheid over het al dan niet continueren van de subsidie verkeersveiligheid gedrag van de provincie Limburg?
  3. Wat gaat het college doen, zowel op financieel als inhoudelijk gebied, als deze subsidie niet meer wordt voortgezet in 2020?

Met vriendelijke groet,
Namens de fractie van de PvdA Maastricht,

Didier Jacobs
Anita van Ham