Acute opnamestop jeugd met ernstige problemen

28 juni 2021

In Dagblad de Limburger werd op 25 juni 2021 een artikel gepubliceerd[1] waarin staat dat er een acute opnamestop is in de jeugdzorg verzorgd door de William Schrikker Stichting.
De William Schrikker Stichting neemt de komende drie maanden geen nieuwe cliënten in Limburg meer aan die onder een beschermingsmaatregel vallen. Het gaat om kinderen met een lichtverstandelijke beperking. Deze cliëntenstop is het directe gevolg van personeelstekort bij WSS: in Zuid-Limburg is 34 procent van de jeugdbeschermers het afgelopen jaar vertrokken.
De PvdA Maastricht maakt zich ernstig zorgen over de opvang en begeleiding van deze groep zeer kwetsbare kinderen en hun ouders.

Wij hebben dan ook de volgende vragen:

1. Om hoeveel kinderen in de gemeente Maastricht gaat dit?
  2. Is voor deze kinderen een oplossing gevonden? Welke oplossingen heeft u met de ketenpartners voor de korte termijn gevonden?
  3. Waarom is de William Schrikker Stichting de enige van de drie gecertificeerde instellingen in Limburg die een beschermingsmaatregel (zoals een uithuisplaatsing of voogdij) voor kinderen met een lichtverstandelijke beperking uitvoert? Waarom is aan de voorkant niet gezocht naar meer aanbieders?
  4. Wat is uit het gesprek gekomen dat u op vrijdag 25 juni heeft gehad met zit de directie? Welke oplossingen heeft u aangeboden? Betekent dit dat de subsidie wel of niet wordt ingetrokken? Waarom wel, waarom niet en zo ja, wat gaat u met deze gelden nu doen?
  5. Geldt deze afhankelijkheid van 1 aanbieder alleen voor de William Schrikker Stichting in dit geval? Of geldt deze monopoliepositie ook voor andere aanbieders in de zorg? Zo ja, welke aanbieders, graag een complete opsomming.
  6. Hoe gaat u dit bij de komende aanbestedingen dusdanig inregelen dat u niet meer afhankelijk bent van 1 partij?
  7. Is het mogelijk dat ook partners in de grensregio de samenwerking zoeken met aanbieders in Limburg om deze problemen op te lossen? Zo nee, waarom niet, zo ja, gebeurt dit al? Welke beren op de weg ziet u?

[1] https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210624_96757033