Besluit extra winkelopenstelling Tweede Kerstdag alsnog intrekken

1 december 2020

Het laatste weekend van november was een slechte voorbode van wat de stad te wachten staat tijdens de topdrukte dagen. Dan is het niet verstandig om nóg een winkelmiddag op Tweede Kerstdag toe te voegen.

Dinsdag 3 november j.l. heeft de wethouder met de raad uitgebreid gesproken over het openstellen van de winkels op Tweede Kerstdag. Een dag die tot dit jaar als een zondag en familiedag beschouwd werd waarop de winkels niet geopend zijn.

Ondanks de oproep van vele partijen om dit niet te doen, mede vanwege het in gedrang zijn van de veiligheid van burgers en bezoekers van onze stad, heeft het collegee de raad geadviseerd deze openstelling toch te doen.

Helaas heeft een meerderheid van de raad deze oproep gesteund.

In het laatste weekend van november heeft – jammer genoeg – iedereen kunnen zien wat het kunnen winkelen in de binnenstad van Maastricht betekent voor het navolgen van de zo broodnodige Coronamaatregelen. Grote groepen mensen kwamen naar de stad en al snel bleek het té druk. Met als gevolg dat de Burgemeester zeer streng heeft moeten (laten) controleren, handhaven en zelfs ingrijpen.

De gebeurtenissen van afgelopen weekend leidt bij de PvdA de volgende vragen.

1. Bent u het met ons eens dat koopzondagen in de decembermaand veel (extra) bezoekers naar de binnenstad lokken?
  2. Bent u het met ons eens dat deze maand met zijn topdruktedagen al voldoende uitdaging gaat bieden om winkelend publiek letterlijk in goede banen te leiden?
  3. In de media lijkt u te suggereren dat openstelling van de winkels in België zal leiden tot minder winkelend publiek. Kunt u nader onderbouwen waar u die stelling op baseert?
  4. Wij stellen vast dat de borden bij de toegangswegen tot de stad nauwelijks effect hebben.
    Welke andere maatregelen bent u voornemens te nemen om winkeltoerisme te ontmoedigen?
  5. Bent u zich bewust dat het openstellen van Tweede Kerstdag een hele middag extra controle, handhaving en wellicht ingrijpen zal betekenen?
  6. Bent u het met ons eens dat we dit moeten voorkomen en op de keuze om Tweede Kerstdag winkels te openen terug moeten komen, gezien de situatie afgelopen weekend?