Door op 7 juni 2013

Column: feest van de amateurkunsten geeft kleur.

Deze zondag – 2 juni – is uitzonderlijk. De zon geeft letterlijk en figuurlijk kleur aan het Euregionaal Feest van de Amateurkunsten in het Geusselt-stadion. Duizenden amateurs (en professionele begeleiders) geven voor vele (niet geteld) toeschouwers een ontspannen presentatie vaneen fractie van  wat onze euregio aan talenten bezit. Kun je nagaan wat een potentie in de Euregio van bijna 4 miljoen mensen ligt. De Euregio krijgt kleur door deze jonge en minder jonge kunstenaars van alle disciplines.

Het thema is Speaking in Tongues. We spreken verschillende talen en dus (in de culturele ontmoeting) begrijpen we elkaar. De talen Waals, Duits, Vlaams, Nederlands in vele tongvallen en de vele dialecten en wereldtalen van onze Euregio Maas-Rijn vloeien op de podia en in de performances en presentaties soepel, als vanzelfsprekend, in elkaar over. Wat een cultureel kapitaal en daarmee potentiële bron voor sociaal en economisch kapitaal.

Onze bestuurders en volksvertegenwoordigers van alle partners van de Europese Culturele Hoofdstad zijn aanwezig. Sittard-Geleen, Heerlen, Maastricht, Provincie Limburg, Hasselt, Tongeren, Genk, provincie Belgisch Limburg, Aken en Kreiz Aachen, Deutschsprachige Gemeinschaft Belgiens, Luik en Provincie Luik: allemaal present om op het podium voor een aandoenlijke meertalige aftrap samen met evenzovele kinderen te zorgen. Daarna genieten  ze nog urenlang op het heilige MVV-gras. Sommigen zeggen al: kunnen wij dit volgend jaar organiseren en een andere stad daarna?Het smaakt letterlijk (ja ook culinair) naar meer.

Je voelt bij elke presentatie dat ook de deelnemers het spannend vinden. Ze zingen met nieuwe mensen samen, ze dansen als koor, ze presenteren zich voor het eerst als rappende stadsdichters van Maastricht en dat gaat zo maar door 4 uren lang. Maar ook professionale organisaties zorgen voor hun culturele aanwezigheid: Intro in situ met een prachtige filmproductie. Beelden van Maastricht met fantastische muziek. Culinair  Hasselt is aanwezig met rommedoe.

Een geweldig compliment v oor het hele team van Via 2018 en de samenwerkende professionals en vrijwilligers. Wat de jury op 6 september ook beslist over onze kandidatuur, gisteren hebben we in de Geusselt-arena  allemaal gewonnen. Onmogelijk in de sport, daar verliezen per definitie ook anderen. Bij cultuur niet: de hele Euregio kraaide victorie. Ik ook, jij ook, wij ook,  Ich auch, toi aussi, etc. etc.

Jacques Costongs, wethouder cultuur