Gemeente moet einde maken aan impasse Bankastudios

11 april 2019

De fractie van de PvdA heeft met verbazing en ontsteltenis kennisgenomen van het feit dat de gesprekken over het burgerinitiatief Bankastudios tussen gemeente Maastricht en de initiatiefnemers stichting M-Lab ROZ vastgelopen zijn en de gemeente zich hier direct bij neerlegt.

Zover ons bekend is, zijn de gesprekken stukgelopen op nieuwe voorwaarden die de gemeente gisteren, 10 april 2019, heeft gesteld aan de initiatiefnemers. De gemeente stelde onder andere de voorwaarde dat de initiatiefnemers eerst zelf de vergunningsprocedures moesten voorfinancieren.

Het is voor de Maastrichtse PvdA-fractie onbegrijpelijk dat de gemeente na 2,5 jaar nieuwe voorwaarden stelt aan het initiatief Bankastudios, terwijl het businessplan voor de Bankastudios door Triodos bank en het Elisabeth Strouvenfonds goed bevonden is. Zij hebben in totaal bijna 600.000 euro toegezegd. Daarnaast heeft de provincie Limburg 200.000 euro toegezegd. Dit geld komt alleen beschikbaar als de gemeente – eigenaar van het ROZ-gebouw – akkoord gaat met het plan. Dit betekent dat de gemeente Maastricht het laatste en enige struikelblok is voor dit burgerinitiatief, gedragen en ontwikkeld door vrijwilligers.

Het is onacceptabel dat de gemeente al binnen enkele uren nadat het gesprek vastgelopen is, zich neerlegt bij deze situatie. De PvdA vindt dat het tijd is dat de gemeente een oplossing zoekt voor de ontstane impasse in plaats van het opwerpen van nieuwe voorwaarden.

De PvdA-fractie zal komende dinsdag, 16 april 2019, mondelinge vragen stellen tijdens het vragenuur aan het college van B&W over de ontstane situatie. De huidige impasse kan volgens de PvdA nooit het einde van het burgerinitiatief Bankastudios betekenen.

Bekijk en Beluister hier wat Maren Slangen voor L1 tv over de kwestie vertelde: