Door Manon Fokke op 24 mei 2013

Hilkens en Fokke stellen opnieuw kamervragen over handhaving I-criterium in Maastricht

Myrthe Hilkens, woordvoerder drugsbeleid in de Tweede Kamer, en Manon Fokke, woordvoerder binnenlandse zaken en oud-fractievoorzitter PvdA Maastricht, hebben naar aanleiding van de recente invallen in Maastrichtse coffeeshops, nadat burgemeester Hoes samen met de gemeenteraad tot een gezamenlijke aanpak had besloten, vragen gesteld aan de minister van Veiligheid en Justitie.
U kunt hier de vragen lezen:

Vragen van de leden Hilkens en Fokke (beiden PvdA) aan de minister van Veiligheid en Justitie over de aanpak van overlast bij coffeeshops
(vervolgvragen bij vragen ingezonden op 22 mei 2013 2013Z09925)

1. Kent u het bericht “Verdeeldheid in driehoek Maastricht door drugs”? (Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad 24 mei 2013)1

2. Is het waar dat er binnen de driehoek in Maastricht verschil van mening bestaat over invallen bij coffeeshops? Zo ja, waaruit bestaat dit verschil van mening en welke verschillende opvattingen ten aanzien van de handhaving van de openbare orde en veiligheid enerzijds en het vervolgen van wetsovertreders anderzijds liggen daaraan ten grondslag? Zo nee, hoe moeten de uitingen van de burgemeester van Maastricht anders worden opgevat? En zo nee, wat is er dan niet waar aan het in het bericht gestelde?

3. In hoeverre is er in Maastricht bij de handhaving van het ingezetenencriterium sprake van lokaal maatwerk?

4. Is maatwerk ten aanzien van het ingezetenencriterium nog wel mogelijk in het geval het lokale gezag van de burgemeester overruled wordt door het openbaar ministerie? Zo ja, hoe dan? Zo nee, wat vindt u hier, mede in het kader van het regeerakkoord, van?

5. Deelt u de mening dat er met betrekking tot de aanpak van coffeeshops sprake is van een onduidelijk lokaal beleid nu burgemeester en lokale politiek enerzijds een terughoudende aanpak voorstaan en het openbaar ministerie klaarblijkelijk niet? Zo ja, acht u dit ook onwenselijk? Zo nee, waarom niet?

6. Kunt u deze vragen gelijktijdig met de op 22 mei 2013 ingezonden vragen beantwoorden?

Manon Fokke

Manon Fokke is op 14 juni 2022 door de gemeenteraad van Maastricht benoemd tot wethouder. Portefeuille Financiën Bedrijfsvoering (m.u.v. P&O) Burgerparticipatie Lobby Stadsdeelwethouder Maastricht West 4e loco-burgemeester Lees hier het coalitieakkoord 2022-2026: Maastricht, stad van verbondenheid. Coalitieakkoord in pfd: Coalitieakkoord Maastricht 2022-2026   Lijsttrekker PvdA Maastricht bij de gemeenteraadsverkiezingen 2022 Lees de verkiezingsflyer GR2022 van Manon

Meer over Manon Fokke