In Memoriam Janna Aaltje Kroes

5 oktober 2021

19 september 2021 is ons afdelingslid Janna Aaltje Kroes op 102 jarige leeftijd overleden. Zij was vanaf de oprichting in 1946 lid van de PvdA samen met haar man Roef de Vries, die helaas reeds in 1992 overleden is.

Aaltje geboren in Kampen (1919) en Roef geboren (1915) in Breda uit een familie met wortels in Drenthe en Overijssel. Beide protestants opgevoed. Roef kwam uit een ‘rood nest’ zoals Mevr. De Vries, zoals zij in de regel door ons genoemd werd, ons vertelde op onze 1 mei bezoeken. De stap van het jonge echtpaar naar de PvdA was dan ook niet toevallig. Haar man, Roef, was eerst werkzaam geweest als ambtenaar bij het ministerie van financiën en later bij het kadaster. Daar werkte hij ook in Maastricht. Een grote stap naar het donkere Zuiden, als protestanten voelden ze zich niet echt thuis in de dominant katholieke omgeving.  Maar, zoals Mevr. De Vries vertelde, ze kreeg er toch een fijne familie bij: de rode familie in Maastricht. Daar voelde zij zich thuis. Het was in de tijd van de doorbraak: Sjeng Tans als boegbeeld van de doorbraak vanuit katholieke richting en Allema (gemeenteraadslid 1939-1966) als doorbreker vanuit de protestantse hoek (voor de oorlog vrijzinnig democratisch raadslid). Allema was eveneens werkzaam op het kadaster.

Voor velen was het makkelijker om vanuit ‘nationale’ overheidsorganisaties als kadaster, belastingen, spoorwegen lid te worden van de rode organisaties. Vaak kwamen deze leden uit de rest van Nederland en werden actief in de Maastrichtse en Limburgse sociaaldemocratie.

foto: Albert Nuss. Mevrouw De Vries is 75 jaar lid van de PvdA, Maastricht 2021.

In de eerste jaren functioneerden Janna en Roef dan ook in de vele organisaties van de rode familie. Vanaf 1962 (‘de kinderen zijn dan ook groter’) wordt Roef dan raadslid en van 1966 tot en met 1978 wethouder van openbare werken en sport en in de laatste periode van sociale zaken. Vanaf de oorlog had de PvdA wethouders geleverd: Sleebe (spoorman en sigarenhandelaar) 1945-1953, Pieters (vakbondsman) 1953-1964, Bannink (spoorman) 1964-1966. De familie De Vries was definitief geland in Maastricht. Toen Roef in 1978 nog drie jaren waarnemend burgemeester in Hulsberg werd, wilde de familie dan ook niet verhuizen, gelukkig kreeg hij een ontheffing voor de verhuisverplichting.

Maastricht stond dan ook op de drempel van een grondige verandering: de universiteit kwam, de ontzuiling, de afbrokkeling van de dominantie van de KVP. Maar uiteraard was het voor sociaaldemocraten van de ‘Dreestijd’ geen gemakkelijke opgave om politiek actief te blijven, ongedurige jonge leden in de PvdA, onrustige vakbondsfunctionarissen uit NVV en later ook NKV en KWJ jongeren, en kritische kunstenaars kwamen ook intern in opstand. Roef was representant voor de ‘rustige sociale stijl’ van de sociaaldemocraten. Maar Janna en Roef bleven trouw aan de fundamentele waarden van de sociaaldemocratie, van de partij. Je hoefde het niet met alles eens te zijn en ook de stijl van politiek bedrijven kon veranderen, maar je bleef trouw aan je beginselen.

Daarom zijn Janna Kroes en Roef de Vries ook inspirerende voorbeelden voor ons als PvdA leden.

Namens de afdeling Maastricht en het Gewest Limburg van de PvdA willen we onze dankbaarheid dan ook uitspreken voor de bijdrage die geleverd is aan de Limburgse sociaaldemocratie en de stad Maastricht.

We wensen zoon Bert en dochter Henny, hun kinderen en kleinkinderen veel sterkt bij de verwerking van het verdriet over het verlies van Janna Aaltje Kroes.

Jacques Costongs, voorzitter gewest Limburg van de PvdA
Albert Nuss, voorzitter afdeling Maastricht van de PvdA