4 maart 2022

In memoriam Tilly Maessen

Ons bereikte het verdrietige bericht van het overlijden van Tilly Maessen, 68 jaar oud. Zij was van 1982 tot 1989 raadslid voor de PvdA in de gemeenteraad van Maastricht.

Het waren bijzondere tijden, de PvdA-fractie ging van 11 raadsleden in de periode 1982-1986 naar 18 raadsleden in de volgende periode 1986-1990. Er lag een grote verantwoordelijkheid op wethouders en raadsleden als onderdeel van de grootste fractie in de gemeenteraad. Een periode ook waarin het MECC, Theater aan het Vrijthof in opbouw waren.

Til was een bijzondere vrouw, een vrolijke, optimistische vrouw met een groot gevoel voor humor, humor die in de politiek vaak goed van pas kwam, we hebben (ook) veel gelachen. Dat kon bijna niet anders gezien haar activiteiten bij het Mestreechs dialect cabaretgezelschap Rommedoe. Haar hart lag ook bij het wel en wee van de stad en bij de veranderingen die er volgens haar nodig waren, daarom was ze PvdA raadslid.

Meer vrouwen in de politiek, meer aandacht voor kunst en cultuur en natuurlijk de ondersteuning van het toen nog jonge Filmhuis. Tilly had een mooi, kort en helder uitgangspunt voor haar politiek handelen: “Mestreech mot um, haaf um is ouch good…”, grappig als het was ook helemaal to the point! Er moet veel veranderen maar het hoeft niet revolutionair en een haaf um erbij is altijd goed!

We denken met een lach en een traan en veel waardering aan haar terug!

cabaretgroep Rommedoe