Is er overleg geweest over intrekken kunstensubsidies met subsidieontvangers?

9 juli 2019

Voor de behandeling van de kaderbrief  dinsdag 2 juli jl. waren er drie insprekers van Jazz Maastricht. Tijdens het inspreken kwam de PvdA tot de verrassende ontdekking dat met Jazz Maastricht niet van tevoren contact was geweest over het mogelijk intrekken van de subsidie, maar dat zij dit uit de kaderbrief hadden moeten vernemen. De wethouder gaf toe dat dit niet de schoonheidsprijs verdiende en gaf aan dat middels gesprekken die vervolgens met Jazz Maastricht waren gevoerd, duidelijk was komen vast te staan wat de waarde van Jazz Maastricht voor Maastricht is. De PvdA is zeer verheugd dat de subsidie voor Jazz Maastricht wordt gecontinueerd. We vragen ons echter af hoe het juridisch zit met de andere organisaties waarvan u de subsidie wilt gaan intrekken. We krijgen namelijk op basis van gegevens het gevoel dat ook met andere instellingen niet vooraf is gesproken.

De PvdA heeft hierover de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Heeft u voor de kaderbrief wel contact gehad met de Bachvereniging, de stichting grafische ateliers en RTVM voor het programma K.I.M of waren zij ook eerst bij de kaderbrief op de hoogte?
  2. Heeft u de afgelopen weken ook met hen gesprekken gevoerd over de waarde die zij voor de stad betekenen of heeft u enkel met Jazz Maastricht gesproken?
  3. Bent u ook met KOM in gesprek geweest over het stopzetten van de subsidie?
  4. Bent u het met ons eens dat u zich juridisch op glad ijs gaat begeven als u niet het principe van “gelijke monniken gelijke kappen” hanteert?

De PvdA hoopt dat het college bereid is nog eens serieus naar deze kwestie te willen kijken en de PvdA niet met een kluitje het riet instuurt, omdat de kaderbrief al is vastgesteld. Mocht het juridisch niet in orde zijn dan is dit het moment om een en ander te herstellen. Zo hoeven we dan bij de begroting in het najaar geen bedragen reserveren die we niet waar kunnen maken, omdat het proces niet goed gelopen is.