Jules: betrouwbaar partnerschap?

22 juli 2019

In januari 2019 kwam Jules negatief in het nieuws door klachten over de kamers, service en borg.[1] Deze week was Jules weer negatief in het nieuws.[2] Wederom gingen de klachten over niet terugbetalen van de borg.
Uit de media en een interne mail van de Universiteit Maastricht wordt duidelijk dat de UM inmiddels de banden met Jules wil verbroken.[3] De UM laat optekenen dat: “Zoals jullie waarschijnlijk weten, gaat het niet heel goed met Jules, verhuurder/bemiddelaar in o.a. woonruimtes voor studenten. Er wordt door studenten (al lange tijd) veel over geklaagd, ook op social media. Gisteren weer (in de besloten Facebookgroep Sharing is Caring), waarbij vaker naar de UM verwezen wordt. Dit was de aanleiding om samen met M&C centraal te kijken of we hier als UM iets mee moeten. M&C centraal heeft vervolgens gekeken waar de UM en Jules naar elkaar verwijzen online. Deze verwijzingen gaan we waar mogelijk verwijderen. Als UM wil je tenslotte niet naar een partij verwijzen die geen goede diensten (meer) kan leveren, waardoor studenten met problemen opgezadeld worden (borg die niet wordt terugbetaald o.a.).”.
Tot deze week prijkte ook de naam van de gemeente Maastricht op de website van Jules als “partner” van Jules. Deze link is inmiddels verdwenen.

Manon Fokke en Maren Slangen hebben hierover de volgende vragen:

  1. Bent u bekend met de klachten over Jules?
  2. Heeft u daarop actie ondernomen c.q. bent u in gesprek gegaan met Jules?
  3. Was de gemeente Maastricht partner van Jules of stond uw naam ten onrechte op de website vermeld? En indien partnerschap: wat houdt dat in?

 

[1]  https://www.1limburg.nl/servicebureau-jules-onder-vuur-bij-buitenlandse-studenten

[2] https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/146504502/Wederom%20grote%20ophef%20over%20in%20gebreke%20blijvend%20servicebureau

[3] https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/146520366/UM%20wil%20banden%20met%20Jules%20doorsnijden